Dla radnych

Rada nie nadzoruje ośrodka kultury

fot. Pixabay

Kompetencji nadzorczych w stosunku do samorządowej instytucji kultury w zakresie jej gospodarki finansowej nie można wyinterpretowywać z ustawy o finansach publicznych czy ustawy o samorządzie gminnym. Rada gminy za pośrednictwem komisji rewizyjnej uprawniona jest jedynie do kontroli jednostek organizacyjnych gminy, a nie do ich nadzoru.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia statutu gminnego ośrodka kultury. Jako podstawę prawną wskazała art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z 25 czerwca 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (DzU z 2024 r. poz. 87). W statucie nalazła się informacja, że nadzór nad gospodarką finansową ośrodka sprawuje rada gminy, za pośrednictwem komisji rewizyjnej oraz wójt.

Jak zauważył organ nadzoru, żaden przepis ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej nie daje podstaw do wprowadzenia w statucie instytucji kultury nadzoru nad gospodarką finansową (czy sprawowania nadzoru w ogóle) przez organ stanowiący oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, będącej organizatorem instytucji kultury. O ile ustawodawca nałożył na organizatora pewne obowiązki w stosunku do samorządowej instytucji kultury, m.in. zapewnienia środków niezbędnych do rozpoczęcia i prowadzenia działalności, który realizowany jest głównie w formie dotacji, czy zatwierdzania rocznego sprawowania finansowego, to nie można z tych przepisów wywodzić uprawnień nadzorczych. Kompetencji takich w stosunku do samorządowej instytucji kultury w zakresie jej gospodarki finansowej nie można także wyinterpretować z ustawy o finansach publicznych czy ustawy o samorządzie gminnym.

Rada gminy za pośrednictwem komisji rewizyjnej uprawniona jest do kontroli jednostek organizacyjnych gminy, a nie do nadzoru. Poza tym do kontroli tej upoważniona jest jedynie rada za pośrednictwem komisji rewizyjnej, a nie wójt.

Podsumowując stwierdzono, że żaden przepis powszechnie obowiązującego prawa nie przyznaje organom gminy, będącej organizatorem gminnej instytucji kultury, kompetencji nadzorczych względem tej instytucji. Zatem postanowienia statutu, przyznające radzie gminy i wójtowi prawo nadzoru nad gospodarką finansową instytucji kultury, zostały przyjęte z istotnym naruszeniem prawa, gdyż nie mieści się to w zakresie upoważnienia ustawowego wskazanego w podstawie prawnej.

Mając powyższe na uwadze organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody lubelskiego z 27 listopada 2024 r. nr PN-II.4131.376.2024

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane