Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie organizacji publicznego transportu zbiorowego w 2025 r. Jako podstawę prawną wskazała art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 8 pkt 2 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (DzU z 2023 r. poz. 2778, ze zm.; dalej: uptz) oraz art. 13 ust. 1 i art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z 16 maja 2019 r. o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (DzU z 2024 r. poz. 402, ze zm.; dalej: ufrpa). W dokumencie określiła autobusową sieć komunikacyjną, na której planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej od 1 styczna 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. Linie komunikacyjne, na których będą realizowane przewozy, określone zostały w załączniku do uchwały.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a uptz, organizatorem publicznego transportu zbiorowego właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich jest gmina. Z kolei na mocy art. 7 ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a uptz, zadania gminy jako organizatora publicznego transportu zbiorowego na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich wykonuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Jak zauważył organ nadzoru, nie ma przepisu prawa, który zawierałby delegację do podjęcia przez organ stanowiący uchwały dotyczącej ustalenia linii komunikacyjnych, na których planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Wymienione w podstawie prawnej przepisy nie przyznają radzie takich kompetencji. W oparciu o art. 22 ust. 2 ustawy z 16 maja 2019 r. ufrpa mogła ona wyłącznie wyrazić zgodę na zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Tym samym rada nie posiada kompetencji do ustalania przebiegu linii komunikacyjnych.
Mając powyższe na uwadze organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 23 stycznia 2025 r., nr NK-II.4131.14.2025.ES