Dla radnych

Promocja powiatu z naruszeniem prawa

fot. Pixabay

Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia zakładki internetowej zawierającej listę przedsiębiorców nie znajduje oparcia w przepisach ustawy o samorządzie powiatowym. Rada nie ma kompetencji do organizowania pracy starostwa ani do określania obowiązków pracowników samorządowych.

Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie promocji powiatu i realizacji zadań własnych w zakresie promocji poprzez utworzenie w witrynie internetowej bazy przedsiębiorców z powiatu. Jako podstawę prawną wskazano art. 4 ust. 1 pkt 21 ustawy z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t.j. DzU z 2024 r. poz. 107, ze zm.). Na mocy dokumentu rada zleciła utworzenie zakładki internetowej w portalu informacyjnym, odsyłającej do listy przedsiębiorców, wskazała starostwo powiatowe jako jednostkę obsługującą witrynę oraz przyjmującą i weryfikującą wnioski o wpis na listę przedsiębiorców. Określiła również krąg podmiotów, które mogą dokonać zgłoszenia w celu umieszczenia danych przedsiębiorcy w zakładce, oraz formę i treść wniosku o wpis na listę. Wykonanie uchwały powierzyła zarządowi powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 21 ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji. Jak zostało wskazane w wyroku WSA w Gliwicach z 25 marca 2024 r. (sygn. akt III SA/Gl 90/24), art. 4 ust. 1 ustawy nie może stanowić wyłącznej podstawy wydawania uchwał, gdyż nawet w zakresie działań o charakterze niewładczym rada powiatu nie może wykraczać poza ustawowy zakres swoich kompetencji. Przepisy uchwały muszą się bezwzględnie mieścić w zakresie działania jednostki samorządu terytorialnego i jej organów, a ich wykładnia nie może prowadzić do wniosków sprzecznych z ustawą. Prawo do regulowania określonych kwestii w sprawach mieszczących się w katalogu zawartym w art. 4 ust. 1 pkt 1–23 ustawy wymaga istnienia konkretnej ustawowej podstawy dla działania powiatu. Fakt, że powiatowi przypisano realizację zadań publicznych, nie upoważnia jego organów do podejmowania uchwał dotyczących tej problematyki w sytuacji, gdy akty rangi ustawowej z tego obszaru nie przydają mu wyraźnie kompetencji do działania.

Odnosząc się do treści uchwały organ nadzoru wskazał, że żaden z przepisów szczególnych zawartych w ustawie nie przewiduje dla rady powiatu kompetencji w zakresie tworzenia zakładek internetowych w ramach zawartości witryny internetowej. Rada nie była uprawniona do podjęcia uchwały, mimo że dotyczyła ona promocji powiatu, a zatem wpisywała się w zakres zadań wskazanych w art. 4 ust. 1 ustawy. Tworząc zakładkę internetową w ramach witryny internetowej zobowiązała starostwo do jej obsługi, a także do przyjmowania oraz weryfikowania wniosków o wpis na listę przedsiębiorców z powiatu. Tymczasem, stosownie do art. 33 i art. 35 ust. 2 ustawy, zarząd powiatu wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego, natomiast starosta jest jego kierownikiem oraz zwierzchnikiem służbowym jego pracowników. Rada powiatu nie jest upoważniona do wyznaczania, w jakiejkolwiek formie, zakresu obowiązków pracowników starostwa powiatowego ani do wydawania wiążących poleceń co do sposobu ich wykonywania, gdyż wyraźnie zostało to zastrzeżone na rzecz przewodniczącego organu wykonawczego powiatu.

Mając powyższe na uwadze organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody świętokrzyskiego z 2 kwietnia 2025 r., nr PNK.I.4131.58.2025

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane