– Jesteśmy dumni, że nasze projekty zostały dostrzeżone i wyróżnione jako dobre praktyki, dzięki czemu mogą być inspiracją dla innych miast. Wybór trzech projektów z Lublina potwierdza, że z powodzeniem wprowadzamy nowoczesne rozwiązania, przyczyniając się do tworzenia bardziej przedsiębiorczych i zrównoważonych społeczności. Wyróżnienie otwiera również Lublinowi drogę do kolejnego naboru, w ramach którego projekty mogą być upowszechniane i rozwijane z wykorzystaniem funduszy i zasobów z programu URBACT – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Strategia Lublin 2030 powstała w oparciu o wielomiesięczne konsultacje z udziałem blisko 100 ekspertów różnych dyscyplin, a także tysiąca mieszkańców i mieszkanek miasta. Działania partycypacyjne oparto na pytaniu: Jaki ma być Lublin w 2030 roku? Na bazie odpowiedzi od 12 tys. osób, 77 spotkań, dyskusji, gier i warsztatów powstał katalog opinii i wyobrażeń, tworzących społeczną wizję miasta i jego przyszłości. W kolejnym kroku 120 przedstawicieli mieszkańców i środowisk zawodowych, wybranych w otwartym naborze, pracowało nad dalszymi szczegółami dokumentu. Rekomendacje wypracowane w cyklu blisko 40 warsztatów przeszły weryfikacje w strukturach urzędu i kolejne konsultacje społeczne w ramach otwartych spotkań z mieszkankami i mieszkańcami. Zweryfikowane przez społeczność miasta zalecenia, stały się podstawą Strategii Lublin 2030. Prace nad dokumentem otrzymały wsparcie z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w postaci dotacji o wartości blisko 2,4 mln zł.
Projekt „Przedsiębiorcze Dzieciaki” jest kompleksową inicjatywą skierowaną do dzieci w wieku 6–10 lat. Jego celem jest rozwijanie kompetencji przedsiębiorczych i miękkich oraz kreowanie aktywnej i przedsiębiorczej postawy wśród młodych mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. Poprzez zajęcia warsztatowe na temat przedsiębiorczości, wizyty studyjne w firmach, spotkania z przedsiębiorcami kreatywnymi, a także zakładając własne mini firmy dzieci uczą się podstawowych zasad funkcjonowania w gospodarce oraz zyskują inspirację do rozwijania swoich pasji, które w przyszłości mają szansę przekuć na własne biznesy. Program budzi duże zainteresowanie zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli oraz rodziców, którzy w projekcie widzą szansę kształtowania postaw proprzedsiębiorczych młodych ludzi, a dodatkowo sami zyskują wiedzę na temat funkcjonujących w mieście firm.
„Przestrzenie Młodych” powstały w ramach obchodów Europejskiej Stolicy Młodzieży 2023. Miasto zobowiązało się do stworzenia otwartych przestrzeni dla młodzieży, w których mogą realizować swoje pasje i zainteresowania, spotkać się z przyjaciółmi lub w spokoju odrobić lekcje. Obecnie Lublin ma największą sieć przestrzeni w Polsce, w których młodzi ludzie mają możliwość spędzania wolnego czasu, nawiązywania nowych znajomości i realizacji swoich potrzeby. To 8 lokalizacji na mapie Lublina.
Dzięki tytułowi Dobrej Praktyki, projekty Lublina będą promowane na kanałach komunikacyjnych URBACT w latach 2024–2025. Jednym z kluczowych punktów tej promocji będzie udział Lublina w nadchodzącym URBACT City Festival, który odbędzie się 8–10 kwietnia 2025 r. we Wrocławiu.
na podst. inf. UM Lublin