W samorządach

Poznań: ponad 215 milionów zł z KPO na zakup 30 tramwajów

Fot. UM Poznań

Stolica Wielkopolski była jednym z czterech miast z najwyższą możliwą punktacją. Łącznie z KPO rozdysponowano ponad 590 mln zł, na zakupy o wartości prawie 814 mln zł.

Dzięki temu, że decyzję o zamówieniu kolejnych tramwajów podjęliśmy ponad rok temu – wierząc, że po zmianie rządu środki z KPO zostaną odblokowane – nowe tramwaje są już w fazie produkcji. To ważne, bo na realizację całego zamówienia poznańska spółka Modertrans ma niecałe półtora roku. Inwestycja, wraz z zakupem 24 tramwajów z Bonn, pozwoli na wycofanie z tras wszystkich pojazdów typu 105N. Oznacza to, że w czerwcu 2026 poznański tabor będzie niskopodłogowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. 

13 stycznia na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych pojawiło się ogłoszenie o wynikach konkursu w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”. Z KPO rozdysponowano ponad 590 mln zł. Z dwunastu zgłoszeń tylko cztery uzyskały niezbędną liczbę punktów do zakwalifikowania się do projektu. Poznań z Bydgoszczą i Wrocławiem uzyskał ich najwięcej. Kraków, który znalazł się po podium, minimalnie mniej. Łącznie te cztery miasta kupią 88 tramwajów. 

Do stolicy Wielkopolski trafi ponad 36 proc. z tych pieniędzy, bo aż 215 mln zł. Dzięki temu będzie można zakupić 30 tramwajów od Modertransu  10 z przetargu z 2023 roku i kolejne 20, które były wówczas tzw. prawem opcji. Dofinansowanie pokryje 85 proc. transakcji. 

Dzięki temu, że przetarg został rozstrzygnięty ponad półtora roku temu, tramwaje będą w niższych cenach, porównując do obecnie przeprowadzanych przetargów. W zakończonych niedawno postępowaniach w Szczecinie czy Krakowie cena jednego pojazdu waha się między 12 a 18 mln zł netto. 

Nowe tramwaje, które pojawią się w Poznaniu do czerwca przyszłego roku, wraz z tymi zakupionymi z Bonn pozwolą na wyeliminowanie najstarszego, wysokopodłogowego taboru z torowisk. 

MPK Poznań posiada niemal 230 tramwajów. Obecnie 33 z nich są dwukierunkowe i wykorzystuje się je m.in. do obsługi trasy na Naramowice oraz na tzw. liniach wahadłowych uruchamianych w trakcie remontów. Po dostawie 30 Gamm oraz tramwajów z Bonn dwukierunkowych pojazdów będzie ponad 80. 

Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się jeszcze projekt zakładający zakup kolejnych 30 tramwajów do roku 2029. Planowane finansowanie ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.

na podst. inf. UM Poznań

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane