W samorządach

Po co Gdańskowi Blog Forum

Gdańsk jako „Miasto Wolności” chce być kojarzone z przestrzenią uznawaną za sferę nieskrępowanego wyrażania opinii. Jest nią internet, a zwłaszcza blogosfera.

Gdańsk chce być kojarzony ze słowem „wolność”. Chodzi zarówno o dzisiaj, jak i o historię tego królewskiego miasta, miejsca, gdzie wybuchła II wojna światowa i narodziła się „Solidarność”. Współcześnie, kiedy technologia zmienia zupełnie nasze zwyczaje, kluczowe dla poszerzania wolności jest stworzenie przestrzeni do swobodnej wymiany myśli. Jeśli więc miasto udostępnia tę przestrzeń, ludzie za pomocą nowych technologii chętnie dzielą się swoimi opiniami i – co jest ważne w kontekście marki miejsca – informacjami o mieście, o ludziach oraz ich sprawach. Dzielą się też emocjami, dodając do przekazu bardzo osobisty stosunek uwiarygodniający go. Internetowym przejawem tych emocji są zdjęcia, tweety, posty na Facebooku itp.

 

Organizując dla blogosfery konferencję Blog Forum Gdańsk, miasto traktuje to jako element promocji ściśle wpisany w strategię promocji marki Gdańska. Sama konferencja, która oczywiście wiąże się z kosztami, jest rodzajem kampanii promocyjnej poprzez blogosferę. Dzięki temu marka Gdańsk dociera do grupy docelowej, do której nie można dotrzeć inaczej niż przez internet. Za każdym razem Blog Forum Gdańsk odbywa się w innej lokalizacji, zawsze jednak silnie powiązanej z marką miasta, jak Stocznia, Stadion PGE Arena, Hewelianum w Fortach Napoleońskich. Tworząc przyjazne miejsce i warunki do wymiany myśli, naprawiania świata, miasto chce inspirować najbardziej znanych blogerów, ufając, że odwdzięczą się w swojej przestrzeni publikacyjnej. Jak dotąd – o czym przekonują opublikowane opinie oraz uzyskane statystyki, organizatorzy nie zawiedli się na blogosferze.
Gdańsk stara się ściśle mierzyć to, co daje konferencja. Dzięki zaawansowanym narzędziom monitorującym bada, jak szeroko dociera do internautów. O sukcesie przedsięwzięcia świadczy np. kilkadziesiąt tysięcy osób oglądających transmisję online z wystąpień na konferencji. 

 

W porównaniu z trzema setkami uczestników miasto dociera do ogromnej rzeszy ludzi, dla których Blog Forum Gdańsk jest na tyle ważna, że poświęcają swój wolny weekend na śledzenie obrad. Dzięki tym narzędziom organizatorzy wiedzą, kto o mieście pisze, co i jak pisze oraz jaki zasięg ma umieszczana przez niego informacja na blogu, Facebooku, Twitterze, Instagramie, YouTubie i wielu innych miejscach. Osiągane wskaźniki dotarcia są bardzo atrakcyjne nawet w porównaniu do mediów ogólnopolskich, a przy tym przekazy trafiają do grupy, do której dotrzeć klasycznymi sposobami bardzo trudno. Dzięki temu Gdańsk, promując markę miejsca przy wykorzystaniu standardowych nośników reklamowych, wspomaga je internetowymi kampaniami na YouTubie, Google, Instagramie.

 

Osiągany efekt synergii jest więcej niż zadowalający, co widać na załączonym zestawieniu.

Po pierwszej edycji Blog Forum Gdańsk w całym kraju zaczęły pączkować blogerskie inicjatywy spotkań i konferencji. Świadczy to, że miasto idealnie wyczuło czas organizacji wydarzenia. Materiały powstające w trakcie konferencji żyją przez cały rok, podobnie jak dyskusja na temat polskiej blogosfery. Kanał na YouTubie ma ponad 200 tys. odsłon i prawie 1400 subskrybentów. To, co najbardziej cieszy, to tysiące pozytywnych opinii umieszczanych na mikroblogach czy Facebooku o mieście, ludziach, miejscach, zabytkach czy imprezach kulturalnych.

 

Tworzone podczas konferencji multimedia: filmy, zdjęcia, zdjęcia na Instagramie są nie mniej ważne niż artykuły na blogach, bo są w nich prawdziwe i żywe emocje, na dodatek w ogromnej większości entuzjastyczne i pozytywne. Do tego dochodzą artykuły w mediach internetowych i tych, które uważamy za klasyczne, takie jak radio, telewizja, prasa drukowana (w tym niniejszy artykuł!).


Koncepcja  konferencji jest starannie przemyślana, a przedsięwzięcie tak organizowane, aby miasto Gdańsk grało w nim pierwszoplanową rolę. Od czterech lat impreza z roku na rok się rozwija. Obserwując zmiany kulturowe oraz miejsca w mediach, przez które można dotrzeć do młodego, technologicznie zaawansowanego odbiorcy, Blog Forum Gdańsk jest jednym z bardziej udanych działań promocyjnych polskich miast.

Autor jest doradcą prezydenta Gdańska.

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane