Dla radnych

Plan musi być kompleksowy

fot. Pixabay

Niepełne uregulowanie któregokolwiek z niezbędnych elementów wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy skutkuje brakiem pełnej realizacji upoważnienia ustawowego i ma istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem podjętego aktu. Stanowi to podstawę do stwierdzenia nieważności uchwały ze względu na niepełną realizację normy kompetencyjnej.

Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2022 r. poz. 172, ze zm., dalej: ustawa), rada gminy uchwala wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. W art. 21 ust. 2 ustawy wskazane zostały elementy, które powinien zawierać program.

Analiza uchwały wykazała, że nie zawiera ona w swej treści kompletnej regulacji wszystkich spośród obligatoryjnych elementów, wymaganych na mocy art. 21 ust. 2 ustawy. Nie określała ona wystarczająco precyzyjnie i kompleksowo:

  • - planu remontów i modernizacji wynikającego ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata,

  • - planowanej sprzedaży lokali w kolejnych latach,

  • - warunków obniżania czynszu.

Organ nadzoru stanął na stanowisku, że żaden z elementów wymienionych w art. 21 ust. 2 ustawy nie może zostać pominięty, bądź uregulowany w sposób niezupełny w akcie prawa miejscowego, stanowionym na podstawie tego przepisu. Do prawidłowego wypełnienia delegacji ustawowej rada miejska przy uchwalaniu programu powinna mieć na uwadze elementy wskazane przez ustawodawcę w art. 21 ust. 2 ustawy i ich pełną realizację. Niepełne uregulowanie przez organ stanowiący któregokolwiek z niezbędnych elementów wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy skutkuje brakiem pełnej realizacji upoważnienia ustawowego i ma istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem podjętego aktu, stanowiąc podstawę stwierdzenia nieważności przedmiotowej uchwały w całości, ze względu na niepełną realizację normy kompetencyjnej.

W uchwale nie określono także jednoznacznie planu sprzedaży lokali, wskazując jedynie, że w celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania mieszkaniowym zasobem w kolejnych latach kontynuowana będzie sprzedaż lokali stanowiących współwłasność gminy oraz sprzedaż nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi. Mając powyższe na uwadze, organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.

 

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 5 sierpnia 2022 r. nr NK-II.4131.108.2022.AB

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane