Strona Samorządowa Komisji Wspólnej negatywnie ustosunkowała się do projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Ze względu na duże znaczenie projektu odesłano go na posiedzenie zespołu ds. ochrony zdrowia oraz zespołu ds. ustrojowych. – Mówimy o kolejnym odzespoleniu administracji powiatowej. Jest to zagadnienie ustrojowe dlatego w trakcie prac na zespołach chcielibyśmy dowiedzieć się jaki jest jego sens. Jeżeli nie uda nam się przekonać do odejścia od tych zamiarów, to wydaje nam się, że można przynajmniej lepiej określić zasady współpracy administracji powiatowej i odzespolonych służb – mówił Andrzej Porawski.
Zasadniczym celem projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest ustanowienie organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej organami niezespolonej administracji rządowej, przez zmianę art. 10 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. W związku z powyższym, konieczna będzie również zmiana art. 56 ust. 1 pkt 14 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie w zakresie katalogu organów niezespolonej administracji rządowej – czytamy w uzasadnieniu.
Zdaniem rządu pionowa struktura umożliwia Ministrowi Zdrowia, w stopniu znacznie wyższym niż obecna, sprawowanie skutecznego, skoordynowanego nadzoru w zakresie zdrowia publicznego oraz podejmowanie decyzji umożliwiających bezzwłoczne i adekwatne do zagrożenia działanie służb sanitarno-epidemiologicznych w całym kraju.
W projekcie ustawy proponuje się następujące podporządkowanie hierarchiczne:
1) Główny Inspektor Sanitarny;
2) państwowi wojewódzcy inspektorzy sanitarni (PWIS);
3) państwowi powiatowi i państwowi graniczni (portowi) inspektorzy sanitarni (PPIS i PGIS).
Projekt do pobrania: >>>