Mieszkanka zwróciła się do wójta gminy o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej wycieczki sfinansowanej z budżetu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Informacja miała dotyczyć imion uczestników wycieczki i miejscowości, w której zamieszkują. Wójt odmówił udzielenia takiej informacji wskazując, że żądane dane osobowe są danymi wrażliwymi, gdyż dotyczą stanu zdrowia mieszkańców wspólnoty samorządowej, a także nałogu, jakim jest alkoholizm. Identyfikacja osób w małej miejscowości nie nastręcza żadnych trudności, nawet gdy informacja o danych osobowych zostanie ograniczona wyłącznie do podania imienia. Wobec powyższego, przy rozstrzyganiu czy określone informacje stanowią dane osobowe, należy brać pod uwagę wiele czynników decydujących o możliwości identyfikacji. Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
W opinii sądu lista uczestników wyjazdu z podaniem imienia i nazwy miejscowości zamieszkania posiada walor informacji publicznej. Jest to bowiem informacja obejmująca dane osób, które korzystając z pomocy finansowej urzędu gminy, wzięły udział w wycieczce zorganizowanej przez gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu. Zadania te zostały przykładowo wymienione w pkt. 1–7. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 3 ustawy wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołują gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych, w szczególności inicjujące działania w zakresie określonym w ust. 1 oraz podejmujące czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. Nie ulega więc wątpliwości, że wnioskowana informacja dotyczy działalności organów władzy samorządowej wynikających z obowiązku realizacji zadań zastrzeżonych ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Aspekt publiczny tej informacji wynika zatem z samego faktu udziału określonych osób w działaniach podjętych przez organy gminy na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz korzystania przez te osoby ze środków publicznych przeznaczonych na realizację tych zadań. Informacja obejmująca dane osobowe uczestników ww. wyjazdu wiąże się z działaniami urzędu gminy, a także poniesionymi przez jednostkę samorządu terytorialnego kosztami na realizację tych działań. Jest więc informacją dotyczącą działalności publicznej oraz odnoszącą się do majątku jednostki samorządu terytorialnego i sposobu wydatkowania środków publicznych.
(Wyrok WSA w Warszawie z 27 marca 2015 r., sygn. akt II SAB/Wa 954/14)