Wójt zwrócił się do RIO z pytaniem, czy gmina może odpłatnie przekazywać zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zgromadzony w PSZOK, podmiotowi wpisanemu do rejestru BDO, prowadzącemu działalność w zakresie zbierania i przetwarzania elektrośmieci.
Zdaniem RIO, obowiązujące przepisy, w tym ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, o odpadach, o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, o finansach publicznych – nie regulują tego typu kwestii. Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (DzU z 2024 r. poz. 573) w art. 97 ust. 2 w zw. z art. 42 ust. 1 wskazuje inny przypadek, w których zabrania się odpłatnego przekazywania sprzętu elektrycznego i elektronicznego – i tak, zbierający zużyty sprzęt jest obowiązany do przyjęcia przekazywanego do niego zużytego sprzętu, w tym do co najmniej nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, zaś przyjęcie odpłatnie takiego sprzętu usankcjonowane jest karą grzywny.
Wśród sytuacji, w których przepisy zabraniają pobierania odpłatności za przekazywany zużyty sprzęt elektryczny i energetyczny, brak jest zakazu przekazywania przez gminę, z PSZOK, za odpłatnością, elektrośmieci podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie zbierania i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i energetycznego. W związku z tym, zdaniem tutejszej RIO, gmina może przekazać zużyty sprzęt elektryczny i energetyczny za odpłatnością.
Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z 10 lipca 2025 r., nr RIO.II.025-26/25







