Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie utworzenia żłobka samorządowego oraz nadania mu statutu. Jako podstawę prawną wskazała art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h, art. 40 i art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907 i 1940), art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39), art. 8 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 11 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (DzU z 2024 r. poz. 338, 743 i 858, dalej: ustawa). Statut nie zawierał informacji określających zasady ustalania opłat za pobyt w przypadku nieobecności dziecka w żłobku. Regulował tylko zasadę ustalania opłaty za wyżywienie w przypadku nieobecności.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 4 podmiot, który utworzył żłobek lub klub dziecięcy, ustala statut żłobka lub klubu dziecięcego, określając w szczególności zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym. Taki sposób sformułowania normy wynikającej z art. 11 ust. 2 ustawy wskazuje, że ustawodawca zobowiązał organ stanowiący JST do kompleksowej jej realizacji. Oznacza to, że statut żłobka, jako akt prawa miejscowego, powinien zawierać uregulowania odnoszące się do wszystkich elementów wskazanych przez ustawodawcę. Ponadto z art. 11 wynika, że wolą ustawodawcy było, aby wszystkie elementy w niej wymienione stanowiły obligatoryjną treść statutu żłobka. Wskazuje na to wyraz „w szczególności".
W związku z tym, że uchwała nie zawierała norm prawnych określających zasady ustalania opłat za pobyt w przypadku nieobecności dziecka w żłobku, organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w całości.
Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody wielkopolskiego z 15 kwietnia 2025 r., nr NP-II.4131.1.74.2025.6