W samorządach

Nadchodzi nowa rewolucja śmieciowa

Prof. Andrzej Kraszewski przedstawił ministrowi środowiska rekomendacje zmian ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Propozycje zmian sypią się w ostatnich miesiącach jak z rękawa. Gotowy projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku złożyła już w Sejmie grupa posłów PO pracujących w sejmowej podkomisji ds. monitorowania gospodarki odpadami, kierowanej przez Tadeusza Arkita. Opisywaliśmy go szczegółowo we „Wspólnocie”. Tymczasem własny projekt szykuje Ministerstwo Środowiska, pod egidą którego pracował specjalny zespół kierowany przez prof. Andrzeja Kraszewskiego.

 

Zespół przygotował zestaw konkretnych rekomendacji zmian w prawie – zbieżnych w wielu punktach z propozycjami sejmowej podkomisji. Dlaczego jednak nie skorzystał z opracowań poselskich, skoro były one gotowe już pół roku temu, tylko przeprowadził analizy od zera? Dlaczego stracono tyle miesięcy na dublowanie prac?

 

Na pytanie „Wspólnoty”, zadane podczas konferencji prasowej, minister środowiska odparł jedynie, że komisja sejmowa działa swoim trybem, a minister swoim. – Powołując zespół wyszedłem z założenia, że musimy mieć narzędzie, aby podjąć dalsze czynności legislacyjne, musimy bazować na rzetelnym opisie stanu rzeczy. Zarzut zmarnowania czasu uważam za nietrafiony – powiedział Maciej Grabowski.

 

Jedną z propozycji zmian, przedstawionych przez prof. Kraszewskiego, jest zawarcie w ustawie delegacji dla ministra środowiska do szczegółowego opisania algorytmu ustalania opłaty śmieciowej. – Chodzi o wyspecyfikowanie, jakie koszty powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu stawki. Chcemy, aby algorytm funkcjonujący w każdej gminie podlegał weryfikacji RIO, co postawiłoby tamę populizmowi – powiedział Kraszewski.

 

Obligatoryjnie rozdzielone zostaną przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów. A to dlatego, że do resortu spływają informacje, że niektóre podmioty, które powygrywały przetargi, nie dostarczają odpadów tam, gdzie powinny. Da to samorządom większą możliwość kontroli. – Oczekujemy, że będą znacznie bardziej kontrolować proces przetwarzania odpadów. W ustawie wyraźnie zapiszemy, że gmina będzie mogła wskazać instalację, do której odpady trafią – dodał Kraszewski.

 

A oto przykłady konkretnych rekomendacji, podane w komunikacie przez Ministerstwo Środowiska:

 

1)            Doprecyzowanie pojęć używanych w ustawie, na przykład  nieruchomości zamieszkanych i niezamieszkanych, co pozwoli uniknąć wątpliwości dotyczących zasad naliczania stawek dla domków letniskowych czy hoteli.

 

2)            Dookreślenie, że zarząd spółdzielni mieszkaniowej jest również właścicielem nieruchomości w rozumieniu ustawy. Celem propozycji jest jasne opisanie roli spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych w procesie gromadzenia deklaracji i składek.

 

3)      Jasno sprecyzowany zakres obowiązków gmin – ogólne sformułowania w przepisach powodują różne ich interpretowanie.

 

4)      Możliwość przyznania gminie prawa do przekazywania, w drodze porozumienia, niektórych zadań ustawowych do wykonania innym podmiotom, na przykład organizacji punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

 

5)      Sformułowanie przepisu wprowadzającego obowiązek selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Celem jest realizacja dyrektywy ramowej o odpadach, od 2015 ta zasada ma obowiązywać w całej UE.

 

6)      Wprowadzenie obowiązku podejmowania przez radę gminy uchwały określającej zasady zorganizowania i funkcjonowania gminnego systemu postępowania z odpadami komunalnymi (przy jednoczesnym wyłączeniu tych kwestii z regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, uchwała ta ma zastępować regulamin, uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę, uchwałę w sprawie przejęcia obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki, uchwałę w sprawie dodatkowych usług oraz wysokości cen za nie).

 

7)      Oddzielenie przetargu na odbiór od przetargu na zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz jasne wskazanie, że w umowie z odbierającym odpady komunalne gmina wskazuje regionalną instalację, do której zostaną skierowane odpady komunalne. To rozwiązanie służące poprawie jakości monitorowania i nadzorowania przez gminy firm gospodarujących odpadami.

 

8)      Określenie możliwości pokrycia kosztów działalności edukacyjnej z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

9)      Doprecyzowanie przepisów karnych jako narzędzia dla gmin do lepszego nadzoru nad firmami odbierającymi i przetwarzającymi odpady.

TAGI: finanse samorządowe, gospodarka odpadami, postępowanie administracyjne, sejm, ustawa o porządku i czystości w gminach,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane