Rower odgrywa coraz większą rolę w systemie mobilności miejskiej. Jest coraz częściej używany jako środek przemieszczania się w życiu codziennym. Ma wielki potencjał w zakresie realizacji potrzeb transportowych. Coraz więcej osób dojeżdża nim do szkoły, pracy, na zakupy czy do różnych instytucji. Jest ekologiczny. Jako środek zeroemisyjny przyczynia się do redukcji CO2, nie generuje hałasu.
Nie zajmuje też wiele miejsca w przestrzeni miasta.
Infrastruktura rowerowa jest wpisywana coraz częściej w strategie rozwoju oraz różnego rodzaju dokumenty samorządowe. To pozytywna tendencja, zwłaszcza, że miasta mają braki w rozwoju infrastruktury rowerowej do nadrobienia, by stać się przestrzenią przyjazną dla rowerzystów.
Rower odgrywa kluczową rolę w budowanym przez Metropolię systemie zrównoważonej mobilności miejskiej w 41 gminach członkowskich, które zamieszkuje około 2,1 mln osób. Wszystkie podejmowane w tym kierunku działania mają na celu zachęcenie mieszkańców, aby korzystali z niego podczas codziennych podróży oraz ułatwienie im przemieszczania się między sąsiadującymi ze sobą miastami o dużym zagęszczeniu przestrzennym.
Aby to było możliwe, ważne jest zapewnienie szerokiego dostępu do wypożyczalni. Ale równie istotne są inwestycje w rozbudowę nowych dróg – velostrad, którymi użytkownicy będą mogli bezpiecznie, szybko i wygodnie dojechać do wybranego celu.
Rower Metropolitalny na wyciągnięcie ręki
Na wiosnę 2024 roku Metropolia rozpocznie prace inwestycyjne związane z uruchomieniem Systemu Roweru Metropolitalnego. Będzie to największa wypożyczalnia rowerów w Polsce. Użytkownicy będą mieli do dyspozycji 7 tys. rowerów w ponad 900 stacjach wypożyczania. Pojawią się one w 31 gminach tworzących GZM. Będą to rowery IV generacji. Ich wypożyczenie i zostawienie na stacji nie będzie się wiązało z wpięciem i wypięciem ze stojaka. Każdy rower będzie wyposażony w nadajnik GPS.
Metrorower ma odegrać istotną rolę w systemie zrównoważonej mobilności. Będzie zintegrowany z transportem miejskim. Wiele stacji będzie zlokalizowanych przy węzłach przesiadkowych. Docelowo system zostanie zintegrowany z systemem płatności komunikacji miejskiej. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok. System pozwoli na przemieszczanie się pomiędzy gminami i pozostawienie roweru w innej miejscowości. Zgodnie z planem prac, pierwsze rowery i stacje pojawią się w pierwszej połowie przyszłego roku.
Velostradami przemierzysz Metropolię wzdłuż i wszerz
Metropolia, we współpracy z gminami, buduje sieć szybkich dróg rowerowych – velostrad. Łącznie ma powstać ponad 120 km w ramach „Metropolitalnej sieci tras rowerowych”, bo taką nosi nazwę ta sieć. Połączy ona 16 miast i gmin. Będzie to nowa jakość w rozwoju infrastruktury rowerowej. Dotychczas miasta budowały lokalne drogi, realizując nieliczne inicjatywy z miastami sąsiednimi. Metropolia ma natomiast kompetencje do realizacji takiej inwestycji o skali ponadlokalnej. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli wygodnie i bezpiecznie przemieszczać się przez granice kilku miast. Szybkie drogi rowerowe zostaną wybudowane w oparciu o jednolite standardy, wyznaczone przez Metropolię. Co najważniejsze, będą odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Przy ich wytyczaniu wykorzystano na wielu odcinkach nieczynne trasy linii kolejowych oraz tereny poprzemysłowe.
Najkrótszy odcinek velostrady łączącej Katowice z Sosnowcem ma liczyć ok. 10 km. Najdłuższy, łączący Gliwice z Katowicami, będzie miał 30 km. Pobiegnie przez Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice oraz Chorzów.
W tym roku rozpisano przetargi dotyczące budowy poszczególnych odcinków szybkich dróg rowerowych. Pierwsze prace budowlane rozpoczęto na sosnowieckim odcinku velostrady.
*Urząd Metropolitalny Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii