Trwają konsultacje projektu budżetu państwa i tzw. ustawy okołobudżetowej. W piśmie z 25 listopada tego roku MEN przypomina, że Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. poz,1877) w art. 32 stanowi, że „w roku 2015 na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 28 ust 6 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115, 1574 i 1644), w zakresie tych zadań."
W opracowanym przez Ministra Finansów projekcie ustawy okołobudżetowej na ten rok zapisy takie nie pojawiły się (Projekt do pobrania) co wzbudziło zaniepokojenie w MEN. Ministerstwo informuje, że w resorcie trwają prace nad przygotowaniem rozwiązania mającego na celu zapewnienie środków na kształcenie specjalne dzieci i młodzieży oraz zobowiązanie samorządu terytorialnego do wydatkowania środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Prace nie zostały jednak sfinalizowane.
– Biorąc pod uwagę wagę problemu, na obecnym etapie MEN pragnie zasygnalizować potrzebę uwzględniania w projektowanej ustawie regulacji prawnych wskazujących na obowiązek jednostek samorządu terytorialnego wydatkowania środków w wysokości nie niższej niż zostały naliczone w subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. (...) MEN proponuje oprowadzenie przedmiotowej zmiany do projektu na etapie dalszych prac legislacyjnych – czytamy w stanowisku przesłanym na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Negatywnie do tych pomysłów odniosło się Ministerstwo Finansów. Zdaniem resortu wprowadzona w 2015 r. regulacja dotycząca przeznaczania i wydatkowania pracz organy prowadzące szkoły i placówki środków na realizację zadań związanych ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w wysokości nie mniejszej niż dostały na te zadania naliczone w części oświatowej subwencji ogólnej na dany rok budżetowy miała charakter jednorazowy.
Jak informuje MF projekt utrzymania takiego rozwiązania w okresie dłuższym był negatywnie opiniowany przez Rządowe Centrum Legislacji i wręcz wskazywano na przesłanki niekonstytucyjności. Zdaniem MF obowiązujące przepisy w sposób jednoznaczny nakładają zarówno na organy prowadzące szkoły jak i dyrektorów szkół obowiązki w zakresie zadań w odniesieniu od uczniów wymagających specjalnych metod nauki. – Poza tym kwestia ta dotyczy jednostek samorządu terytorialnego, które na posiedzeniu Zespołu Finansowego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu podnosiły, że nie zgłaszają uwag do projektu ustawy m.in. ze względu na brak tego zapisu. W związku z powyższym Minister Finansów negatywnie odnosi się do powyższych propozycji – czytamy w odpowiedzi MF.
Przypomnijmy, że wielokrotnie pisaliśmy o tej sprawie zarówno na stronie wspolnota.org.pl jak i w wersji papierowej pisma. W jednym z ostatnich artykułów podsumowaliśmy całą awanturę informując, że zapis art. 32 z obecnej ustawy okołobudżetowej nie powinien być zachowany ponieważ:
1) Jest niekonstytucyjny i niezgodny z innymi ustawami.
2) Poprawna realizacja zapisów tego artykułu jest niezwykle trudna lub wręcz niemożliwa.
3) Przepis ten nie pomaga w żaden sposób uczniom wymagającym specjalnej nauki, a w wielu przypadkach może poważnie zaszkodzić.
Projekt ustawy okołobudżetowej
Zdjęcie i grafika men.gov.pl