Radni podjęli uchwałę w sprawie zamiaru przekształcenia szkoły podstawowej poprzez likwidację oddziału przedszkolnego. Wojewoda rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził jej nieważność. Wojewoda uznał, że w przypadku szkoły podstawowej planowane przekształcenie polega na zmniejszeniu liczby oddziałów tej szkoły i w ocenie organu nadzoru kontrolowana uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa. Zdaniem wojewody faktycznym powodem podjęcia uchwał nie był bowiem zamiar przekształcenia szkoły, o którym mowa w art. 59 ust. 6 ustawy o systemie oświaty, ale zmiana jej organizacji. Uznał on, że rada gminy nie posiada kompetencji do ustalenia nowej organizacji szkoły, gdyż są to kompetencje rady szkoły (bądź rady pedagogicznej, jeżeli rada szkoły nie została utworzona) oraz wójta gminy, który zatwierdza arkusz organizacji szkoły na dany rok szkolny. Sprawa trafiła do WSA.
Zdaniem sądu nie sposób podzielić argumentów wojewody, że zlikwidowanie oddziału przedszkolnego w tym wypadku jest jedynie zmianą organizacji szkoły (zmniejszenie liczby oddziałów) należącą do kompetencji rady szkoły bądź w sytuacji jej braku do rady pedagogicznej, skoro sytuacja ta powoduje, że w miejscowości nie będzie w ogóle przedszkola dotychczas funkcjonującego w szkole podstawowej (nie jest to likwidacja jednego spośród kilku oddziałów). Zauważyć należy, że kompetencje organu prowadzącego w zakresie działalności przedszkola są znaczące, co skutkuje ograniczeniem możliwości decyzyjnych organów przedszkola czy też, jak w tym wypadku, organów szkoły.
Wstrzymanie w przedszkolu publicznym naboru do (jedynego) oddziału prowadzi wprost do jego likwidacji i w konsekwencji stanowi zmianę organizacyjną nakładającą na organ prowadzący wymóg zastosowania procedury właściwej dla przekształcenia, określonej w art. 56 ust. 6 ustawy o systemie oświaty.
(Wyrok WSA w Gdańsku z 7 lipca 2016 r., sygn. akt III SA/Gd 432/16)