Podczas posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przedstawicielka Związku Powiatów Polskich zgłosiła wniosek o przesunięcie uruchomienia systemu CEPIK 2. Zdaniem ZPP stopień przygotowania do wdrożenia systemu jest niewystarczający. Brak szkoleń dla pracowników, generalne opóźnienia, brak trybu awaryjnego i mało czasu na testy systemu – to głównie argumenty za odsunięciem w czasie obowiązywania CEPIK 2.
Odroczenie wejścia w życie systemu z 4 stycznia 2016 na 4 czerwca tego roku (jak proponuje ZPP) musiałoby zostać zatwierdzone ustawowo. Przedstawiciele MSW byli zdania, że w tej chwili nie ma obaw, że nastąpią znaczące trudności i opóźnienia we wdrożeniu systemu, jednak ich zdaniem gdy takie uzasadnione obawy się pojawią mógłby się tym zająć nowy sejm. Przewodniczący obradom ze strony samorządowej Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic zwrócił zaś uwagę, że aplikacje do CEPIK 2.0 przygotowuje ta sama instytucja, która przygotowała ŹRÓDŁO. – Wszyscy wiemy jak działa. Nie chcemy powtórzenia tych problemów – mówił.
Rzeczywiście projekt CEPIK 2.0 jest realizowany wspólnie przez MSW i Centralny Ośrodek Informatyki (COI). Jak poinformował Związek Powiatów Polskich sama Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych, odpowiedzialna częściowo za wdrożenie systemu, publicznie informuje, że prace wytwórcze nowego systemu zostaną zakończone do połowy marca 2016 r., a zakończenie pilotażu wdrożenia jest możliwe do połowy maja 2016 r. Sprawę pogarsza jeszcze to, że nie przeprowadzono żadnych testów funkcjonowania połączeń między powiatami a centralną bazą – w sytuacji, gdy brak połączenia uniemożliwi czy to rejestrację pojazdu, czy to wydawanie praw jazdy. Jak zaznacza Zarząd ZPP, nie jest to pełna lista zarzutów wobec stanu wdrażania systemu.
Co gorsza zgodnie z przyjętymi założeniami jakikolwiek problem w funkcjonowaniu systemu oznacza niemożliwość obsługi interesantów – do podjęcia jakiejkolwiek czynności, konieczne jest bowiem, aby dane i to dane nie zawierające niezgodności, były z sukcesem przesłane do CEPiK 2.0.
- Oznacza to, że fiasko wdrożenia nowego systemu jest tożsame z całkowitym paraliżem funkcjonowania wydziałów komunikacji w poszczególnych powiatach – ostrzega Ludwik Węgrzyn, prezes Zarządu ZPP, starosta bocheński. ZPP zauważa, że w tej sytuacji niezadowolenie społeczne skupi się na władzach powiatowych. – Jeśli tak się stanie będziemy zmuszeni w zdecydowany sposób napiętnować niekompetencję organów centralnych odpowiedzialnych za informatyzację państwa – czytamy w stanowisku.
Od 2016 r. za pośrednictwem systemu ma być możliwe m.in. uzyskanie informacji o liczbie posiadanych punktów karnych, kategoriach uprawnień i okresach ich ważności, o okresie ważności dokumentów i obowiązywania okresu próbnego. Dodatkowo, dzięki systemowi będzie można złożyć wniosek dotyczący aktualizacji danych bądź wydania dokumentu drogą elektroniczną. Uruchomiony zostanie również system przypomnień e-mail lub SMS o zbliżającym się terminie badań technicznych, zawarcia umowy OC oraz ważności prawa jazdy.
System Informatyczny CEPiK służy do prowadzenia dwóch rejestrów: centralnej ewidencji pojazdów, gromadzącej dane o zarejestrowanych w Polsce pojazdach i ich właścicielach lub posiadaczach oraz centralnej ewidencji kierowców, zawierającej dane o osobach posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami. System umożliwia zasilanie tych ewidencji, gromadzenie w nich danych oraz ich udostępnianie.
Dyskusja na temat CEPIK 2.0 była prowadzona ze względu na konieczność zaopiniowania pakietu rozporządzeń wymaganych do wdrożenia systemu. Wydanie opinii zostało na razie wstrzymane.
Poniżej lista z pakietu rozporządzeń. Tekst będzie aktualizowany. Znajdą państwo tutaj m.in. prezentację MSW na temat CEPIK.
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji kierowców
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie rodzaju i zakresu danych udostępnianych z centralnej ewidencji kierowców
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie rodzaju i zakresu danych udostępnianych z centralnej ewidencji pojazdów
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie katalogu danych gromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie wzoru wniosku o udostępnienie danych z centralnej ewidencji kierowców
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie zakresu danych udostępnianych podmiotom zobowiązanym do przekazywania danych do centralnej ewidencji pojazdów
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie zakresu danych udostępnianych powiatowym zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności obowiązanym do przekazywania danych do centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie zakresu danych udostępnianych podmiotom zobowiązanym do przekazywania danych do centralnej ewidencji kierowców
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie wyjaśniania niezgodności w danych zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie wyjaśniania niezgodności w danych zgromadzonych w centralnej ewidencji kierowców
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie wyjaśniania niezgodności w danych zgromadzonych w centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie wzoru wniosku o udostępnienie danych z centralnej ewidencji pojazdów
Projekt rozporządzenia MSW w sprawie prowadzenia katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Posiedzenie plenarne Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, KPRM, Warszawa 28 października 2015 roku.