W samorządach

Krakowska Ekospalarnia obchodzi piąte urodziny

Największa i uchodząca za najnowocześniejszą spalarnia odpadów w Polsce planuje wytwarzanie „zielonego” wodoru z odpadów komunalnych.

Z okazji obchodów 5. urodzin zakładu goście zagraniczni, przedstawiciele instytucji i firm związanych z szeroko pojętym tematem gospodarowania odpadami i gospodarki komunalnej oraz specjaliści w tym zakresie spotkali się 5 października w Krakowie podczas konferencji pt. „Odzysk energii z odpadów: energia i efektywność wykorzystania zasobów”.

– Kiedy władze Krakowa podjęły decyzję o realizacji tego projektu w Polsce nie było nowoczesnych spalarni odpadów, mogących być dla nas wzorem do naśladowania. Z pomocą przyszło nam miasto Wiedeń, które miało praktykę w tym zakresie i było gotowe się nią z nami podzielić. Dlatego dziś, podsumowując pięć lat naszych doświadczeń, na konferencję zaprosiliśmy gości z zaprzyjaźnionych, wiedeńskich instytucji: Martina Krajcsira, prezesa Wiener Stadtwerke i Heidi Maier, prezes Stowarzyszenia Przedsiębiorstw Komunalnych Republiki Austrii – VKÖ. Jesteśmy dumni, że dzisiaj to krakowska Ekospalarnia jest wzorcowym zakładem, do którego po widzę i doświadczenie przyjeżdżają samorządowcy z Polski i zagranicy – mówił Tadeusz Trzmiel, prezes zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA, spółki będącej właścicielem i odpowiedzialnej za eksploatację tego zakładu.

Podczas konferencji, która odbyła się w salach konferencyjnych Ekospalarni Kraków, specjaliści dyskutowali o roli spalarni odpadów w polskich miastach, aspektach technicznych oraz perspektywach rozwoju zakładów termicznego przekształcania odpadów w Polsce a także omówili szeroko pojęte zagadnienia związane z gospodarką w obiegu zamkniętym. Debatowali także o ważnym zagadnieniu, jakim jest zrównoważony rozwój gospodarki odpadami jako szansa na redukcję gazów cieplarnianych. Podczas konferencji omówiono doświadczenia inwestorskie oraz eksploatacyjne Ekospalarni Kraków. Ciekawostką była możliwość obejrzenia jedynego na rynku polskim samochodu z napędem wodorowym Toyoty Mirai. Jest to samochód elektryczny, który nie wymaga czasochłonnego ładowania baterii. Dzięki ogniwom paliwowym pojazd wytwarza energię potrzebną do zasilania silnika na bieżąco w czasie jazdy. Energia elektryczna powstaje na skutek reakcji chemicznej tlenu z wodorem w ogniwie paliwowym. Jedyną „spaliną” tej reakcji jest woda. Prezentacja tego pojazdu podczas wydarzenia nie była przypadkowa. – KHK SA jest zainteresowany wytwarzaniem „zielonego” wodoru w oparciu o energię pochodzącą z odpadów komunalnych. Wytworzony wodór w ramach szerokiego wdrażania gospodarki o obiegu zamkniętym byłby wykorzystany między innymi jako napęd do autobusów komunikacji miejskiej oraz do samochodów specjalistycznych, np. śmieciarek – zaznaczył prezes KHK SA.

W 2021 roku KHK SA dołączył do Europejskiego Sojuszu Wodorowego, inicjatywy Komisji Europejskiej, której celem jest przyspieszenie do roku 2030 działań na rzecz produkcji i wykorzystania wodoru jako paliwa produkowanego z wykorzystaniem technologii niskoemisyjnych i odnawialnych źródeł energii.

oprac. na podst. inf. UM Kraków, Fot. KHK SA