W samorządach

Kraków: nowe tramwaje wyjechały na miasto

Pierwsze Lajkoniki II, z projektu obejmującego dostawę 60 nowoczesnych pojazdów, zostały odebrane i mogą wozić pasażerów na regularnych liniach.

Zamówione tramwaje są kontynuacją projektu Lajkonik I, w ramach którego do Krakowa w latach 2020–2021 trafiło 50 nowych wagonów. – Obecnie w Krakowie jest już pięć Lajkoników II, z czego pierwsze wyjechały na linie regularne, aby wozić pasażerów. Dostawa wszystkich 60 pojazdów, zgodnie z umową, powinna się zakończyć w 2023 roku. Wtedy w Krakowie będzie kursowało 110 nowych Lajkoników. Udział tramwajów z niską podłogą w całej flocie MPK wyniesie ok. 90 proc. – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób na wózkach. Nowością są także specjalne oparcia dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

– Nowe tramwaje będą wygodne nie tylko dla pasażerów, ale także dla naszych motorniczych. Ergonomiczna kabina, wygodny fotel i różnego rodzaju systemy bezpieczeństwa zapewniają komfortowe warunki pracy. Realizacja tak dużego kontraktu, jakim jest zamówienie 60 tramwajów, jest możliwa dzięki kredytowi zaciągniętemu w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podjęliśmy już także działania, aby część kosztów tego projektu mogła być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w obecnej perspektywie. Został złożony w tej sprawie wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Dwa tramwaje z 60 będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna. Przypomnijmy, że zrealizowany poprzednio kontrakt z firmą Stadler także obejmował dostawę dwóch wagonów z takim systemem.

Krakowski przewoźnik planuje zakup kolejnych niskopodłogowych tramwajów. Chodzi o umowę na dostarczenie do 2026 r. w sumie 60 wagonów, przy czym w pierwszej kolejności planowany jest zakup trzydziestu. Warto zaznaczyć, że część z tych wagonów będzie miała ponad 40 m długości. Zanim jednak MPK SA w Krakowie ogłosi postępowanie przetargowe przeprowadzi wstępne konsultacje rynkowe. Ich celem jest uzyskanie informacji w zakresie niezbędnym do precyzyjnego przygotowania tego postępowania, w tym w szczególności opisu przedmiotu zamówienia nowych tramwajów.

oprac. na podst. inf. UM Kraków, fot. MPK Kraków