W samorządach

Kraków: MPK podpisało umowę na dostawę dziesięciu autobusów wodorowych

Fot. MPK Kraków

To pierwsze pojazdy z takim zasilaniem, które kupuje przewoźnik. Nowe autobusy zaczną wozić pasażerów za 12 miesięcy.

Autobusy wodorowe NesoBus będą mieć 12 m długości. Wszystkie niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację i dostępne dla osób z ograniczoną mobilnością (wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i opiekunów jadących z dziecięcymi wózkami oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach). W pojazdach będzie działał nowoczesny system informacji pasażerskiej – tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiedzi w środku i na zewnątrz. Nowe autobusy zapewnią także komfortowe warunki pracy kierowcom.

Autobusy NesoBus to pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe oraz baterie trakcyjne. Centralny silnik elektryczny napędza koła osi tylnej, a zbiorniki na dachu mogą pomieścić 37,5 kg wodoru przy ciśnieniu 350 bar, co zapewnia zasięg do 450 km na jednym tankowaniu. Autobus będzie mógł przewieźć jednorazowo 88 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących.

MPK w Krakowie uzyskało wsparcie finansowe na realizację tej inwestycji w ramach przedsięwzięcia o nazwie „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. Z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy), III edycja programu „Zielony Transport Publiczny” realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, MPK uzyska 100-proc. dofinansowanie.

Zakup nowych autobusów wodorowych został poprzedzony testami trwającymi trzy lata. W tym okresie MPK eksploatowało pojazdy pięciu producentów: Solaris, Mercedes, ArthurBus, Autosan i NesoBus. Tankowanie wodoru w stacji autobusowej Płaszów zapewnia stacja mobilna Orlenu, która była pierwszą stacją tego koncernu w Polsce.

MPK w Krakowie systematycznie rozwija flotę autobusów zeroemisyjnych z uwzględnieniem dywersyfikacji źródeł zasilania. Dlatego oprócz autobusów elektrycznych krakowski przewoźnik zamawia także pojazdy zasilane wodorem. W planach MPK w Krakowie jest zakup do 150 autobusów wodorowych oraz budowa zajezdni wraz z niezbędną infrastrukturą do obsługi pojazdów z takim zasilaniem.

na podst. inf. UM Kraków

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane