Atak sparaliżował działanie Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP) - systemu służącego m.in. do zakupu biletów. Jak podkreślają przedstawiciele GZM, awaria nie miała wpływu na kursowanie autobusów, trolejbusów i tramwajów.
W czwartek 16 lutego rozpoczęło się włączanie poszczególnych elementów systemu i urządzeń, z których korzystają pasażerowie, a więc portalu, aplikacji Mobilny ŚKUP, tablic SDIP (System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej), biletomatów oraz kasowników w pojazdach. Wcześniej odtworzona została bezpieczna infrastruktura i przywrócone zostały bazy danych. Kolejne funkcje są uruchamiane stopniowo.
– Przywrócenie działania systemu to proces – wyjaśnia Łukasz Zych z biura prasowego GZM. – Powoli zmierzamy do jego końca. Pasażerowie będą mogli zauważać działanie poszczególnych części systemu.
Do cyberataku doszło w nocy z 7 na 8 lutego. Do czasu przywrócenia sprawności systemu ZTM przygotował alternatywne sposoby zakupu i korzystania z biletów. Osoby, które posiadają na swoich kartach ŚKUP zakodowane ważne bilety długookresowe, mogły podróżować na ich podstawie za okazaniem karty ŚKUP. Przed atakiem ok. 85 proc. pasażerów korzystało przede wszystkim z kanałów sprzedaży, których nie dotknęła awaria. Pasażerowie najczęściej korzystali z biletów papierowych (ok. 50 proc.) oraz kupowanych w aplikacjach mobilnych (ok. 34 proc.). Metropolia nie zdecydowała się na wprowadzenie w tym czasie darmowej komunikacji tłumacząc, że koszt bezpłatnych przejazdów oznaczałby około 600 tys. zł. dziennie mniej na utrzymanie komunikacji miejskiej.
Źródło GZM
Fot. Robert Kwiatek/GZM