Pod koniec ubiegłego roku na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przeprowadzono piątą edycję badania „Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce”. Informacje zebrano z ponad 1600 urzędów administracji samorządowej (urzędy gminne, powiatowe i marszałkowskie) oraz administracji państwowej, w tym rządowej.
Raport z badania wskazuje, że 75 proc. urzędów wymaga od aplikujących na stanowiska merytoryczne posiadania kompetencji informatycznych. Urzędy coraz częściej dbają o rozwój umiejętności cyfrowych pracowników – 51 proc. szkoliło pracowników (44 proc. w 2013 r.), a 27 proc. deklarowało, że nowi pracownicy podlegają obowiązkowi szkoleniowemu w tym zakresie.
Ponadto znakomita większość (85 proc.) urzędów ocenia pozytywnie rezultaty projektów informatycznych finansowanych z funduszy unijnych, a 72 proc. jednostek administracji samorządowej i 51 proc. rządowej planuje skorzystać ze środków europejskich w latach 2015-2020.
42 proc. badanych urzędów korzysta z systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), lecz tylko dla 7 proc. podmiotów EZD jest podstawowym sposobem dokumentowania przebiegu załatwiania spraw. Dokumentowanie przebiegu spraw w sposób tradycyjny, wyłącznie w postaci papierowej, obowiązuje w jednej trzeciej urzędów, a w formie mieszanej – papierowej i elektronicznej – w 60 proc. jednostek. Dwie trzecie urzędów wykorzystuje systemy teleinformatyczne udostępnione na poziomie centralnym do wymiany lub pobierania danych.
Województwo śląskie wyróżnia się w zakresie udostępniania usług elektronicznych – świadczy je 76 proc. jednostek na Śląsku (średnia krajowa to 48 proc.).
Pełny raport (PDF) można pobrać <link file:104690_blank download file>TUTAJ