W samorządach

Gminy zaczynają budować drogi z betonu

Trzy odcinki dróg lokalnych w technologii betonu wałowanego powstały w gminach Koczała i Tuchomie na Pomorzu.

Betonowe nawierzchnie dróg to standard w wielu krajach Europy Zachodniej. W Polsce, pomimo zalet betonu, przez wiele lat był on rzadko stosowany do budowy dróg. Jednak coraz częściej zaczynają pojawiać się betonowe odcinki autostrad, dróg ekspresowych i lokalnych. Za ich budową przemawia nie tylko wysoka jakość i trwałość, ale również duże korzyści ekonomiczne. Szacowana trwałość dobrze wykonanej drogi betonowej to minimum 30 lat.

Budowę pierwszej polskiej drogi w technologii betonu wałowanego zrealizowano w 2010 r. w Miastku. Technologia sprawdziła się, dlatego gmina wykonała z betonu kolejny odcinek. Materiały dostarczyła firma Lafarge, a wykonawcą była firma Harat Przedsiębiorstwo Drogowo – Budowlane, która od kilku lat pracuje nad wdrożeniem tej technologii w Polsce.

Teraz trzy nowe odcinki dróg gminnych w technologii betonu wałowanego powstały w miejscowościach Koczała (powiat człuchowski) oraz Piaszno w gminie Tuchomie (powiat bytowski). W tej drugiej wybudowano drogę o długości 215 m i szerokości 3 m oraz dwa odcinki w gminie Koczała – oba o długości 100 m oraz szerokości 3 i 5 m. 

– Drogi betonowe buduje się w całej Europie, dlatego dobrze, że zaczęto je budować i u nas. Technologia betonu wałowanego daje duże możliwości, taka nawierzchnia jest trwała, a jej realizacja dużo szybsza. Szczególnie, że pojawiły się specjalistyczne maszyny, dzięki którym można to zrobić naprawdę solidnie – mówi Jerzy Lewi Kiedrowski, wójt gminy Tuchomie. Samorząd skorzystał z promocyjnej oferty firmy, koszt budowy drogi wyniósł około 36 tys. złotych.

– Beton wałowany ma zasadniczą zaletę w porównaniu do tradycyjnego. Już po ułożeniu można po nim chodzić, a 2-3 dni później droga nadaje się w pełni do użytku. Zainteresowane są nią przede wszystkim gminy, naprawiające drogi lokalne, i nadleśnictwa, bo to szybki sposób na utwardzenie i wzmocnienie dróg gruntowych – powiedział Konrad Harat, właściciel firmy Harat.

TAGI: dobre praktyki, drogi,

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane