Większość aplikacji złożyły małe i średnie miasta - wśród nich 20 poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują kupić autobusy zeroemisyjne. Aplikują miasta z 14 województw. Nowością są wnioski o wsparcie zakupu autobusów wodorowych.
- We wnioskach mamy deklarację zakupu ponad 300 elektryków i kilku trolejbusów, ale złożone aplikacje wskazują też na gotowość nabycia ok. 100 autobusów wodorowych, co powinno dać impuls do wodoryzacji transportu publicznego, jak również [rozwijania] technologii produkcji, transportu, magazynowania i tankowania wodoru, zgodnie z celami strategii wodorowej – ocenia wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Realizacja wniosków przewiduje również budowę ok. 180 stacji ładowania autobusów oraz 2 stacji tankowania wodoru, a także przeszkolenie ok. 970 osób w zakresie obsługi pojazdów bezemisyjnych.
Nabór wniosków w programie Zielony transport publiczny rozpoczął się 4 stycznia i został zamknięty 18 stycznia 2021 r. zgodnie z regulaminem, czyli po wyczerpaniu przewidzianej alokacji na dotacje w łącznej wysokości 1,1 mld zł. Dodatkowo udostępniono 200 mln zł na pożyczki. Beneficjentami nowego programu NFOŚiGW mogli być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.
Wpłynęło 45 wniosków, w tym 34 aplikacje o dotacje i dodatkowo 11 o pożyczkę. O tym, które miasta dostaną wsparcie na elektryfikację, zdecyduje poprawność i jakość przygotowanych wniosków, które podlegają obecnie ocenie pod względem zgodności z celami i zasadami programu. Pierwsze umowy o dofinansowanie powinny być zawierane w II kwartale 2021 r.
- Narodowy Fundusz pracuje nad drugą fazą programu „Zielony transport publiczny”, która wymaga finansowania z Krajowego Planu Odbudowy – zapowiada wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski, nadzorujący wdrażanie programów e-mobility w NFOŚiGW.
- Wyzwanie elektryfikacji miejskiego transportu publicznego jest ogromne, gdyż w polskich miastach jeździ ponad 12 tys. autobusów, a ich średni przebieg to ponad 75 tys. km – mówi prezes NFOŚiGW, prof. Maciej Chorowski.
Źródło NFOŚiGW, fot. Pixabay