W samorządach

Gdynia: uruchomiono pierwszy w Polsce kontrapas dla autobusów

Sławomir Bukowski

21.01.2020

Autobusem w godzinach szczytu... pod prąd? Tylko w Gdyni. Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej w godz. 7–9 jeden z pasów ruchu zostanie dedykowany autobusom, które ominą poranny korek.

Ponad kilometr ruchliwej ulicy Chwarznieńskiej w porannym szczycie to gdyński kontrabuspas – pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, które wprowadzono na stałe. Pozwoli pasażerom autobusów zaoszczędzić nawet 10 minut w czasie jednego przejazdu. Od poniedziałku rozwiązanie zaczęło działać. Na symboliczny pierwszy przejazd komunikacją miejską „pod prąd” zaprosili w poniedziałkowy poranek prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk.

– O tym, jak cenne są poranne minuty wie każdy z nas. Już od dziś w czasie największego szczytu komunikacyjnego kontrabuspas pozwoli zaoszczędzić ich około 10. Niezwykle cieszę się, że pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce zostało wdrożone w naszym mieście. Gdynia stawia na innowacje i jestem głęboko przekonany, że to działanie przekona kolejne osoby do korzystania z komunikacji miejskiej, która ma jeden z najnowocześniejszych taborów w Polsce – ppwiedział Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Kontrabuspas wspiera technologia – specjalne skanery analizują czas przejazdu ul. Chwarznieńską i jeśli czas osiągnie wartość graniczną, operator systemu Tristar zostanie o tym poinformowany, mając możliwość uruchomienia ruchu autobusów drugą jezdnią „pod prąd”. Rozwiązanie przyspieszy przejazd ul. Chwarznieńską w kierunku centrum. Lewy pas ruchu jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina przy dużym natężeniu ruchu zmieni swoją funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnym kierunku.

– To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie uzyskało zewnętrzne dofinansowanie w wysokości 50 proc. wszystkich kosztów, otrzymując bardzo wysoką ocenę merytoryczną. Szczególne słowa podziękowania kieruję do zespołu inżynierów z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, którzy przygotowali to rozwiązanie. To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązania.

Kontrapas autobusowy pomiędzy Chwarznem i Witominem stał się tym samym kolejnym elementem systemu Tristar, funkcjonującego w aglomeracji trójmiejskiej od 2015 roku. Otwieranie i zamykanie kontrapasa trwa kilka minut. Czas ten pozwala na zjechanie wszystkich pojazdów z lewego pasa, a podczas wyłączania – na bezpieczne zjechanie autobusu, który wjechał jako ostatni. W czasie zamykania pasa można będzie nad nim zobaczyć żółtą strzałkę skierowaną w prawą stronę, co będzie oznaczać, że za tym miejscem pas jest już zamknięty.

Realizacja pierwszego w Polsce stałego kontrabuspasa jest dofinansowana ze środków Funduszu Dróg Samorządowych na rok 2018. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 4,1 mln zł, a połowę środków pozyskano jako finansowanie zewnętrze.

Oprac. na podst. inf. UM Gdynia