W dniu 27 października 2017 r. rada gminy podjęła uchwałę w sprawie funduszu sołeckiego. Zgodnie z jej treścią wyodrębnienie środków budżetowych na fundusz sołecki nastąpić miało wyłącznie na 2018 r. Regionalna Izba Obrachunkowa badając uchwałę uznała, że tego rodzaju postanowienie stanowi naruszenie art. 2 ust. 3 ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (DzU z 2014 r., poz. 301 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim rada gminy rozstrzyga w drodze uchwały o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. Oznacza to, że wspomniana uchwała wyraża zgodę lub odmawia jej udzielenia na stworzenie funduszu.
Rada gminy nie może zatem ograniczyć decyzji o powołaniu funduszu sołeckiego do jednego roku budżetowego. Jeśli natomiast taka decyzja zapadnie, to stanowić będzie istotne naruszenie prawa, a w szczególności art. 2 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim. Zgodnie z nim decyzja o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego nie podlega ograniczeniom czasowym. Zasadą jest, że taka uchwała ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie badając uchwałę podjętą przez radę gminy stwierdziło jej nieważność w części odnoszącej się do wyodrębnienia środków w budżecie na fundusz sołecki wyłącznie do jednego roku budżetowego.
Uchwała Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, nr 20.131.2017.