Wsparcie nauczania filozofii to jeden z priorytetów minister nauki i szkolnictwa wyższego Leny Kolarskiej-Bobińskiej. Pomysł programu pojawił się w 2014 r., podczas Okrągłego Stołu Humanistyki, na którym spotkali się przedstawiciele resortu nauki i środowiska akademickiego. Deklarowany podczas debaty projekt został teraz zgłoszony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego do realizacji w ramach unijnego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
W ramach planowanej „Edukacji filozoficznej” nauczyciele akademiccy z kilkunastu jednostek naukowych, wyłonionych w konkursie, prowadziliby zajęcia dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Na każdy z realizowanych w szkołach projektów przeznaczony zostałby grant w wysokości do 200 tys. zł. Program zakłada, że uczelnia nawiąże współpracę ze szkołami, które będą chciały wziąć w nim udział. Zajęcia z filozofii będą dobrowolne.
Jak pokazuje Raport IBE „Nauczanie filozofii na III i IV etapie edukacyjnym”, filozofia korzystnie wpływa na ogólny rozwój uczniów. Ci, którzy mieli w szkołach filozofię, lepiej niż pozostali wyrażają swoje myśli, prowadzą dyskusję i argumentują swoje poglądy.
Nowy program zakłada także podniesienie kompetencji nauczycieli. Kadra szkół ponadgimnazjalnych będzie miała okazję z bliska przyjrzeć się temu, jak wygląda praktyczne nauczanie filozofii i wykorzystanie metod z zajęć na innych szkolnych przedmiotach. Pracownicy uczelni przekonają się z kolei, jak przebiega nauka w szkołach i jakie umiejętności trzeba wykształcić w przyszłych studentach. Ciekawe i inspirujące zajęcia sprawią, że młodzi bardziej docenią humanistykę, dzięki której można zdobyć nowe kompetencje.