Mamy już 525 ankiet – informuje Centralny Ośrodek Informatyki. – Celem wykonywanych telefonów jest nie tylko zebranie informacji, ale także udzielanie wsparcia, gdy w czasie wywiadu zostanie zidentyfikowany problem. Dzwoniący konsultanci są pracownikami Service Desk i są przygotowani technicznie i merytorycznie do udzielania natychmiastowej pomocy wszystkim gminom, które mają trudności – mówi rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak.
Wczoraj informowaliśmy, że pracownicy Service Desk Centralnego Ośrodka Informatyki przeprowadzają wywiady telefoniczne z każdą gminą w Polsce w sprawie wdrożenia programu pl.ID. Jeżeli jeszcze nie zadzwoniono do twojej gminy to spodziewaj się telefonu. – Chcemy jak najszybciej zakończyć proces przeprowadzania ankiet. Od początku tj. od wtorku rana do czwartku do godziny 10:00 przeprowadziliśmy 525 ankiet – informuje Małgorzata Woźniak z MSW.
Ankietyzacją zajmują się konsultanci Service Desk programu pl.ID., w skład którego wchodzi 25 osób. Celem wykonywanych telefonów jest nie tylko zebranie informacji, ale także udzielanie wsparcia, gdy w czasie wywiadu zostanie zidentyfikowany problem. Dzwoniący konsultanci są pracownikami Service Desk i są przygotowani technicznie i merytorycznie do udzielania natychmiastowej pomocy wszystkim gminom, które mają trudności.
Ankieterzy pytają np. czy każdy użytkownik z gminy ma kartę uwierzytelniającą z aktualnym certyfikatem. Aby pracować w aplikacji ŹRÓDŁO należy bowiem wypełnić wniosek o nadanie certyfikatu. Tylko aktywna karta pozwala na pracę w aplikacji ŹRÓDŁO. Sposób nadania certyfikatu można znaleźć na stronie obywatel.gov.pl w zakładce Centrum Certyfikacji.
Pytania (pod tekstem pełen zestaw i pomoc jak się do pytań przygotować) dotyczą też tego czy wójt/burmistrz/prezydent upoważnił pracowników do przetwarzania danych osobowych. Centrum informuje, że w listopadzie 2014 roku wysłane zostało przez MSW upoważnienie do przetwarzania danych w rejestrach, z prawem do nadawania dalszych upoważnień pracownikom urzędu. W grudniu 2014 roku oraz styczniu 2015 roku upoważnienia zostały zaktualizowane. Obecnie każda gmina powinna mieć ważny dokument każda osoba pracująca w systemie powinna mieć upoważnienia, którego kopie należało przesłać do MSW.
Wczoraj (4 lutego) miało też miejsce posiedzenie połączonych zespołów Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Okazuje się, że według wiedzy MSW 20 gmin jest nadal poza systemem pl.ID.
– Widać dużą determinację w rządzie, żeby system ruszył od 1 marca. My mamy jednak nadal wiele pytań, na których odpowiedzi ni otrzymaliśmy – relacjonuje Andrzej Pyziak, wójt gminy Rudniki. Jednak najwięcej wątpliwości i obaw mają w dużych miastach. Zdaniem przedstawicieli Warszawy program jest skrojony jakby pod mniejsze jednostki, gdzie liczba działań dziennie nie jest tak wielka (jak np. w Warszawie ok. 1000).
– Część szumu związanego z informatyzacją wynika zapewne z naturalnego oporu przed każdą większą zmianą – uspokaja nieco Paweł Tomczak, dyrektor biura Związku Gmin Wiejskich. – Jeżeli system doprowadzi do spowolnienia pracy to będzie bardzo źle, ale liczymy i mamy takie zapowiedzi, że będzie cały czas poprawiany – dodaje.
Jego zdaniem czarnym scenariuszem byłoby dopiero gdyby opóźnienia systemu mogły w jakiś sposób wpłynąć na tworzenie list wyborców. – Gdyby było jakiekolwiek zagrożenie co do przeprowadzenia we właściwy sposób wyborów prezydenckich, to cały projekt należałoby przesunąć – uważa Tomczak.