W samorządach

Dwie nogi, dwa koła

Miasta planują mosty przeznaczone dla pieszych i rowerzystów. Opole ma już swój.

Most nad Kanałem Ulgi w Opolu oddano w 2020 roku, powstał kosztem 21 mln złotych. Przeprawa mierzy 230 m i jest częścią trasy rowerowej wiodącej na wyspę Bolko. Nosi imię Joachima Halupczoka, mistrza świata i wicemistrza olimpijskiego w kolarstwie szosowym, zmarłego w 1994 roku w wieku niespełna 26 lat. Halupczok urodził się w podopolskich Niwkach.

Trwają przygotowania do budowy dwóch mostów pieszo-rowerowych w Poznaniu. W kwietniu spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg, który ma wyłonić wykonawcę przepraw nad Wartą i Cybiną. Piesi i rowerzyści będą mogli sprawniej przemieszczać się pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem. Mosty ułatwią komunikację w okolicach kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty i południowego rejonu Ostrowa Tumskiego oraz w lewobrzeżnej części miasta, w tym dojazd do Starego Rynku. Dodatkowym efektem inwestycji jest przewidywana aktywizacja południowego cypla Ostrowa Tumskiego.
– To nie tylko budowa nowych mostów, ale też połączenie ich z istniejącą infrastrukturą pieszo-rowerową, aby całość jak najlepiej służyła poznaniakom i turystom. Za nami konkurs architektoniczny oraz część prac koncepcyjnych i projektowych, inwestycja ma już pozwolenie na budowę – mówi Marcin Gołek, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Most nad Wartą będzie mierzyć 165 m, zaś drugi nad Cybiną – 117 m. Oba będą podobne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym. Inwestycja otrzymała dofinansowanie ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego, realizacja planowana jest na lata 2023–2024.

Rozstrzygnięto przetarg na budowę mostu pieszo-rowerowego w Warszawie. Wstępny kosztorys przeprawy przez Wisłę opiewał na ok. 180 mln zł, jednak oferta zwycięskiej firmy okazała się o 60 mln zł tańsza. Konstrukcja będzie mierzyć 452 metry. Szerokość w najwęższym punkcie wyniesie 7 m, a nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16 m. Przeprawa połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Okrzei. To przedłużenie Nowego Centrum Warszawy, bo choć most będzie oddalony od ścisłego centrum stolicy, to spowoduje, że Stara Praga stanie się de facto częścią uniwersytecko-wypoczynkowej części miasta – argumentuje stołeczny Ratusz. Most zostanie, rzecz jasna, włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły.


Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania
To inwestycja ważna z kilku powodów. Nowa przeprawa będzie uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Most połączy Stare Miasto z Maltą, stając się naturalnym szlakiem dla osób przemieszczających się pomiędzy Starym Rynkiem a okolicami Jeziora Maltańskiego, Ostrowa Tumskiego czy Śródki. Będzie przy tym ciekawym punktem widokowym dla turystów.


Na zdjęciu most pieszo-rowerowy im. Joachima Halupczoka, fot. UM Opole