Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie przyznania dotacji celowej na wykonanie prac remontowo-konserwatorskich właścicielowi nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. We wniosku właściciel, w części określającej zakres prac, na które ma być przyznana dotacja, wymienił prace polegające na: remoncie otwartego ganku od strony frontowej budynku, wymianie, odtworzeniu i konserwacji stolarki okiennej i drzwiowej, remoncie i odtworzeniu elewacji budynku, dociepleniu poddasza, remoncie i odtworzeniu elementów drewnianej konstrukcji stropu, odtworzeniu historycznego układu okien, przemurowaniu kominów. Oprócz prac konserwatorskich i restauratorskich miały zostać wykonane prace termomodernizacyjne, m.in. częściowa wymiana pozostałych okien w budynku na PCV, wyłożenie schodów płytkami.
Jak zauważył organ nadzoru, art. 77 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (DzU 2003 nr 162 poz. 1568) zawiera zamknięty katalog prac możliwych do sfinansowania ze środków publicznych w formie dotacji celowej z budżetu gminy. Tylko prace określone w przywołanym przepisie, o zakresie i charakterze w nim wskazanym, mogą być dotowane z budżetu JST. W związku z tym wykazanych we wniosku prac polegających na dociepleniu poddasza, a także prac termomodernizacyjnych, nie można powiązać z ustawowym katalogiem nakładów podlegających dotowaniu z budżetu gminy na podstawie ustawy. Zaplanowanie dotacji na prace termomodernizacyjne niewymienione w ustalonym katalogu w sposób istotny narusza art. 81 ust. 1 w zw. z art. 77 ustawy, dlatego organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały w zakresie tych części prac.
Uchwała Kolegium RIO w Rzeszowie z 13 sierpnia 2024 r. nr XXI/1056/2024