Projekt ma usprawnić przygotowania inwestycji drogowych i wykorzystywanie funduszy Unii Europejskiej z unijnego budżetu na lata 2014–2020 przewidzianych na ten cel. Wydłużony z 4 do 6 lat zostanie termin obowiązywania tzw. decyzji środowiskowych. Okres ten mógłby zostać przedłużony o kolejne 4 lata, jeśli realizacja przedsięwzięcia przebiegała etapowo, a warunki jego realizacji nie uległy zmianom. Dzięki temu nie trzeba będzie ponownie ich uzyskiwać.
Zgodnie z projektem możliwa będzie też zmiana decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. Projekt ma również przyspieszyć procedury administracyjne związane z przygotowaniem i prowadzeniem badań geologicznych i archeologicznych w przypadku inwestycji w drogi krajowe.
Zdaniem wnioskodawców proponowane rozwiązania umożliwią terminową realizację projektów drogowych, a także przyczynią się do gospodarnego wydatkowania środków publicznych. Prace nad projektem toczyły się w Komisjach: Infrastruktury oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Komisje przyjęły poprawkę zamieniającą termin wejścia ustawy w życie (14 dni od dnia ogłoszenia, zamiast 7 proponowanych pierwotnie) oraz poprawki legislacyjno-redakcyjne.