Mieszkaniec zwrócił się do burmistrza z wnioskiem o udostępnienie arkuszy organizacyjnych wszystkich placówek organizacyjnych w gminie. W odpowiedzi na ten wniosek organ odmówił udostępnienia kserokopii arkuszy organizacyjnych wszystkich placówek oświatowych z uwagi na zawarte w nich dane osobowe nauczycieli. Organ podkreślił, że nawet po dokonaniu anonimizacji możliwe jest na podstawie pozostałych danych przypisanie określonych godzin do określonego nauczyciela (np. w szkole uczy tylko jeden nauczyciel języka niemieckiego, jeden nauczyciel angielskiego itp.). Wynika to z faktu, iż placówki oświatowe podlegające gminie są placówkami małymi, średnio uczy w placówce ok. 17 nauczycieli.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi rozpatrując sprawę, wskazał na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 kwietnia 2015 r. (sygn. akt I OSK 1108/14), w którym NSA wyjaśnił, że dokonując interpretacji pojęcia osoby pełniącej funkcję publiczną, należy odwołać się do treści art. 115 § 19 ustawy z 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, który to przepis stanowi, że osobą pełniącą funkcję publiczną jest funkcjonariusz publiczny, członek organu samorządowego, osoba zatrudniona w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, chyba że wykonuje równocześnie czynności usługowe, a także inna osoba, której uprawnienia i obowiązki w zakresie działalności publicznej są określone lub uznane przez ustawę lub wiążą Rzeczpospolitą Polską umową międzynarodową. Funkcję publiczną pełni zatem osoba, która wykonuje funkcje związane z pewnym zakresem uprawnień i obowiązków związanych z realizacją zadań o znaczeniu publicznym. Z unormowania art. 70 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wynika, że władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia, a zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty, system ten zapewnia realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się. Wykonywanie zadań publicznych przez szkołę odbywa się przede wszystkim poprzez pracę nauczycieli szkolnych. Nauczyciel jest zatem osobą pełniącą funkcję publiczną. Jest on osobą zatrudnioną w jednostce organizacyjnej dysponującej środkami publicznymi, która nie wykonuje czynności usługowych, lecz zadania publiczne. Nie ma zatem podstaw do odmowy udzielenia informacji publicznej przykładowo o pochodzących ze środków publicznych dofinansowaniach, nagrodach oraz dodatkach motywacyjnych. Bez znaczenia przy tym pozostaje, że udostępnienie takiej informacji będzie umożliwiało identyfikację tożsamości nauczycieli, gdyż prywatność tych osób nie stanowi przesłanki pozwalającej na odmowę udostępnienia informacji publicznej.
(Wyrok WSA w Łodzi z 17 czerwca 2015 r., sygn. akt II SAB/Łd 55/15, nieprawomocny)