W samorządach

Bezpłatne terminale płatnicze dla urzędów i instytucji publicznych w ramach Programu Polska Bezgotówkowa

Fundacja Polska Bezgotówkowa od ponad 7 lat wspiera instytucje sektora publicznego w rozwoju cyfrowym oraz wzmacnianiu innowacyjności usług publicznych i administracyjnych. W ramach Programu, urzędy, instytucje samorządowe, a także jednostki zależne od samorządów mogą bezpłatnie wypróbować terminal płatniczy lub aplikację płatniczą w telefonie. Fundacja Polska Bezgotówkowa pokrywa koszty wdrożenia urządzeń płatniczych oraz obsługi transakcji bezgotówkowych, a instytucje zyskują możliwość wprowadzenia nowych standardów płatności, dzięki którym mogą zapewnić lepszą jakość obsługi mieszkańców i petentów.

Transformacja cyfrowa sektora publicznego oraz digitalizacja procesów administracyjnych i publicznych nabiera rozpędu, o czym świadczy m.in. fakt, że do Programu Polska Bezgotówkowa przystąpiło już ponad pół miliona przedsiębiorców oraz instytucji, w których łącznie zainstalowano ponad 667 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych.

Z wsparcia Fundacji, od początku jej istnienia, skorzystało już ponad 3 tys. instytucji publicznych i samorządowych, co przełożyło się na sfinansowanie ponad 16 tys. terminali, a ponad 8,5 tys. z nich zostało umieszczonych bezpośrednio w urzędach. W 2024 roku do Programu dołączyło 216 nowych instytucji publicznych, w tym aż 41 urzędów. Fundacja wsparła wprowadzenie na rynek 1186 nowych terminali dla instytucji publicznych – do Urzędów trafiło 520 terminali.

Obecnie najwięcej terminali w instytucjach publicznych znajduje się w Warszawie (270) oraz w powiecie mińskim (253).Natomiast najwyższy wskaźnik liczby terminali w Programie na 1000 mieszkańców odnotowały powiaty hrubieszowski, lipski oraz namysłowski.

- Cyfrowe rozwiązania płatnicze, jak i systemy oraz aplikacje tworzone, aby wspierać kontakty pomiędzy obywatelami, a sektorem publicznym stają się coraz bardziej powszechne i pożądane przez mieszkańców ze względu na udogodnienia jakie oferują - poprawiają dostęp i kontakt z administracją publiczną, ułatwiają i przyspieszają realizację wielu spraw urzędowych – zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie. Oczekiwania i preferencje klientów w zakresie digitalizacji i dostępności usług cyfrowych będą wzrastać. Ważne jest, aby za tymi zmianami nadążały zarówno firmy, jak i urzędy. Program Fundacji Polska Bezgotówkowa oferuje bezpłatny dostęp do terminali płatniczych, które pozwolą na pobieranie elektronicznych płatności w przestrzeni publicznej – np. w szkole, w domu kultury, w teatrze, w bibliotece, czy na parkingu. Elektroniczne rozwiązania nie tylko ułatwią mieszkańcom realizacje codziennych spraw, ale mogą także wpłynąć na wysokość wpływów z opłat. W końcu wiele osób nie będzie musiało rezygnować z danej usługi, ze względu na brak preferowanej metody płatności – wyjaśnia Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa. 

W stronę smart rozwiązań i smart city

Płatności cyfrowe w urzędach to znacznie więcej niż tylko terminale – coraz więcej samorządów wprowadza np. aplikację mObywatel, oferując mieszkańcom nową możliwość regulowania opłat. Rośnie liczba gmin, które implementują możliwość uiszczania płatności bezgotówkowych także za pośrednictwem swoich stron internetowych czy za pomocą kodów QR. Coraz więcej mieszkańców ma do dyspozycji różnorodne rozwiązania cyfrowe w przestrzeni publicznej, czy transporcie miejskim, które w ślad za koncepcją smart city i smart village - ułatwiają i przyspieszają realizację wielu spraw. A wszystko po to, aby zwiększyć komfort mieszkańców i ułatwić prowadzenie biznesu lokalnym przedsiębiorcom.

Co zyskujesz dzięki Programowi Polska Bezgotówkowa?

- Instytucja przystępująca do Programu Polska Bezgotówkowa nie ponosi żadnych kosztów związanych z instalacją, używaniem i serwisowaniem terminali POS, w tym terminali w telefonie oraz obsługą transakcji bezgotówkowych do końca trwania Programu, tj. do grudnia 2028 roku.

- Instytucje publiczne mogą skorzystać z finansowania w ramach Programu Polska Bezgotówkowa również w rozwiązaniach obsługujących transakcje bez fizycznego użycia kart (punkty online) – w ramach aplikacji mObywatel, usług opłacanych na stronach internetowych instytucji lub poprzez przekierowanie na płatność on-line np. z wykorzystaniem kodu QR.

- Program Polska Bezgotówkowa finansuje urządzenia płatnicze w instytucjach publicznych zainstalowane w ramach Programu we wszystkich punktach kasowych prowadzonych dla klientów danej instytucji. Każda instytucja publiczna może skorzystać z więcej niż jednego bezpłatnego urządzenia, jeżeli prowadzi więcej niż jeden punkt kasowy.

- W Programie Polska Bezgotówkowa można uczestniczyć tylko raz – podmiot, który już skorzystał z Programu, nie może ponownie do niego przystąpić.

Kto może skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa?

- Jednostki samorządu terytorialnego

- Centralne instytucje publiczne

- Podmioty zależne od JST i instytucji centralnych, jak np.: publiczne szkoły, przedszkola, ośrodki kultury, straż miejska, urzędy, muzea, teatry, zakłady budżetowe, szpitale publiczne, archiwa, inspektoraty i agencje rządowe, zarządy cmentarzy komunalnych, straż miejska i wiele innych.

Jak skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa?

Wystarczy wypełnić wniosek na stronie Fundacji Polska Bezgotówkowa (www.polskabezgotowkowa.pl) oraz wybrać ofertę agenta rozliczeniowego.

Więcej informacji: https://polskabezgotowkowa.pl/dla-instytucji/instytucje/

Aby zapewnić prawidłowe działanie i wygląd niniejszego serwisu oraz aby go stale ulepszać, stosujemy takie technologie jak pliki cookie oraz usługi firm Adobe oraz Google. Ponieważ cenimy Twoją prywatność, prosimy o zgodę na wykorzystanie tych technologii.

Zgoda na wszystkie
Zgoda na wybrane