W samorządach

Autobusy elektryczne przyjechały do Opola

Trzy pojazdy marki Solaris są już w zajezdni MZK, kolejne dwa przyjadą w najbliższych dniach.

Pięć autobusów będzie jeździło na popularnej linii 25. Na ich uruchomienie trzeba będzie jednak poczekać. Aby elektryki mogły poruszać się ulicami Opola musi być przygotowana specjalna infrastruktura, w tym ładowarki. Trwa właśnie ich budowa i montaż – w okolicach pętli przy ul. Prószkowskiej powstaje stacja szybkiego ładowania, a w zajezdni MZK trwa montaż stacji.

Solarisy zostały zakupione w ramach projektu „Elektromobilne Opole – etap 1". W ramach realizacji zadania zbudowana zostanie także ładowarka pantografowa, czyli ładowarka szybkiego ładowania. Będzie miała moc 300 kW i działała na zasadzie odwróconego pantografu – autobus będzie podjeżdżał do stacji, gdzie na jego dach opuści się specjalne urządzenie, które załaduję pojazd. Kolejne ładowarki znajdują się w bazie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przy ul. Luboszyckiej w Opolu. W zajezdni montowane są właśnie 3 dwustanowiskowe stacje ładowania o mocy wyjściowej 120 kW.

Autobusy, które będą jeździły po ulicach Opola, to pojazdy Urbino 12 elektric. Są one wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy i będą napędzane przez chłodzony powietrzem silnik centralny o mocy 160 kW. Pojazdy posiadają trzy pary podwójnych drzwi, a na ich pokładzie znajduje się 28 miejsc siedzących, miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz z wózkami dziecięcymi. Autobusy są wyposażone również w dostęp do sieci WiFi oraz w gniazda USB. To pierwsze pojazdy elektryczne w stolicy województwa. Koszt całego projektu to 21 mln zł. 14 milionów pochodzi z dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

W trakcie realizacji jest też projekt „Elektromobilne Opole – etap 2”. W jego ramach do stolicy regionu trafi kolejnych 9 elektrycznych pojazdów. Będą jeździły na trasach linii 3 oraz 11. Dodatkowo na pętli przy ul. Pużaka zamontowana zostanie ładowarka pantografowa, a w zajezdni MZK 4 stacje ładowania. Koszt tej inwestycji to prawie 34 mln zł. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach Programu Zielony Transport Publiczny, wynosi prawie 20 milionów złotych.

oprac. na podst. inf. UM Opole