Z myślą o nich Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej realizują projekty: „Kangur – Bezpieczna Droga do Szkoły” oraz „Zielony Transport Publiczny”, które umożliwiają samorządom i podległym im spółkom sfinansowanie nabycia lub leasingu zeroemisyjnych środków transportu nawet do 90 proc. poniesionych kosztów kwalifikowalnych.
Przyszłość zbiorowego transportu publicznego w Polsce zapewnią autobusy elektryczne i wodorowe – podkreślali uczestnicy konferencji poświęconej elektromobilności i rozwojowi zeroemisyjnego transportu zbiorowego. 13 stycznia w spotkaniu online, zorganizowanym przez wydawcę Pisma Samorządu Terytorialnego „Wspólnota” oraz Agencję Rozwoju Przemysłu, uczestniczyło ponad 550 osób – samorządowców i przedsiębiorców. Konferencja podzielona została na 3 panele.
Pierwszy rozpoczął się od niewesołej diagnozy: zanieczyszczenie powietrza w Polsce jest powodem nowotworów, chorób przewlekłych i 45 tysięcy zgonów rocznie. W opinii ekspertów uczestniczących w tej części konferencji, ekologiczna ewolucja zacznie się od gmin, bo wykorzystanie zeroemisyjnych źródeł energii w miejskim transporcie zbiorowym ma szansę spopularyzować podobne rozwiązania w transporcie indywidualnym. Jednym słowem, miasta i gminy dadzą dobry przykład. – W ciągu najbliższych 10 lat autobusy elektryczne będą ogrywały coraz większą rolę, ale docelowo transport będzie oparty o wodór – uważa Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
W dyskusji udział wzięli:
Szymon Byliński – Dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej MKiS
Paweł Kolczyński – Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Anna Kornecka – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii
Artur Lorkowski – Zastępca Prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Bartłomiej Orzeł – Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. programu "Czyste Powietrze"
Zapraszamy do obejrzenia panelu:
W drugiej części spotkania omawiano praktykę wynikającą z powyższej teorii. Zaprezentowała się firma ARP e-Vehicles – polski producent autobusów elektrycznych. Spółka wytwarza zaprojektowane od podstaw elektroautobusy miejskie, podmiejskie i szkolne.
W panelu uczestniczyli:
Michał Maćkowiak – Wiceprezes Zarządu Spółki ARP E-Vehicles Sp. z o.o.
Mariusz Wdowczyk – Prezes Zarządu Spółki ARP E-Vehicles Sp. z o.o.
Zapraszamy do obejrzenia panelu:
Od czego powinien zacząć samorząd, który chciałby uzupełnić gminną flotę o autobusy elektryczne? O tym była mowa w trzeciej części konferencji. Specjalistka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawiła – krok po kroku – procedurę wypełnienia wniosku o dofinansowanie w programie „Zielony transport publiczny”.
W panelu udział wzięli:
Karolina Dulęba – Główny Specjalista, koordynator pp. Zielony transport publiczny NFOŚiGW
Elżbieta Handzlik – Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Zeroemisyjnego NFOŚiGW
Rafał Kręcisz – Dyrektor Departamentu Transportu Zeroemisyjnego NFOŚiGW
Zapraszamy do obejrzenia panelu:
Konferencję poprowadził Dominik Krzysztofowicz, Kierownik Działu Prawnego Pisma Samorządu Terytorialnego "Wspólnota".
Całą konferencję można obejrzeć tutaj: