Podział środków został uzgodniony przez Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Finansów po analizie i weryfikacji wniosków, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów oraz dodatkowych kryteriów wypracowanych wspólnie z przedstawicielami samorządów. Projekt podziału zyskał pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
W nadchodzącym roku środki z rezerwy subwencji ogólnej otrzyma łącznie 107 JST. W podziale uwzględniono: 11 województw, które otrzymają łącznie 90,5 mln zł, 25 miast na prawach powiatu – 82,5 mln zł, 71 powiatów – 157 mln zł.
Dofinansowanie ma służyć realizacji zadań wskazanych w art. 90 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 25 października 2024 r. Zgodnie z przepisami, środki mogą być przeznaczone na: inwestycje drogowe – budowa, rozbudowa i modernizacja dróg powiatowych i wojewódzkich, a także dróg krajowych w granicach miast na prawach powiatu; remonty, utrzymanie i ochrona dróg – przede wszystkim na drogach krajowych i wojewódzkich w granicach miast na prawach powiatu oraz na zadania związane z ich zarządzaniem.
Przypomnijmy, że podział rezerwy subwencji ogólnej na zadania drogowe odbywa się w nowym reżimie prawnym. W październiku 2024 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o dochodach JST, która uściśliła zasady przeznaczania środków z rezerwy na konkretne typy zadań drogowych.
Zmiany te miały na celu lepsze dostosowanie wydatkowania środków do faktycznych potrzeb jednostek samorządowych oraz zwiększenie przejrzystości mechanizmu podziału. Dodatkowe kryteria oceny wniosków, opracowane przy udziale samorządów, miały z kolei zagwarantować większą obiektywność i efektywność rozdysponowania środków.
Rezerwa subwencji ogólnej to jeden z mechanizmów wspierania samorządowych inwestycji drogowych i istotne źródło finansowania szczególnie dla powiatów i województw, które zmagają się z rosnącymi kosztami utrzymania infrastruktury. W połączeniu z innymi programami, jak Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg czy środki z funduszy europejskich, wsparcie to pozwala realizować inwestycje wpływające na poprawę dostępności transportowej i bezpieczeństwa na drogach lokalnych.