Środki z Krajowego Programu Odbudowy w wysokości ponad 2 mld zł stanowią istotne wsparcie dla prowadzonych i planowanych przez spółkę inwestycji oraz pozwolą na stabilny rozwój warszawskiej sieci tramwajowej.
– Spotykamy się w najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce, zbudowanej przy pomocy europejskich funduszy, żeby ogłosić historyczny sukces. Warszawa pozyskała ponad 2 miliardy zł z KPO na najważniejsze inwestycje tramwajowe do 2030 roku – mówił w zajezdni na Annopolu Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy. – Komunikacja miejska to jeden z moich priorytetów. Tylko w ostatnich latach oddaliśmy kilka nowych tras tramwajowych, w tym odcinki na Woli i do Miasteczka Wilanów. Po prostu dowozimy – zarówno pasażerów w komfortowych warunkach do pracy czy szkoły, jak również kolejne inwestycje komunikacyjne – dodał prezydent stolicy.
Pozyskane przez miejską spółkę środki pochodzą z pożyczkowej części Krajowego Planu Odbudowy, udostępnionych w ramach tzw. Instrumentu Zielonej Transformacji Miast, prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Oprocentowanie pożyczki wynosi 1 proc. (w skali roku) i jest znacznie korzystniejsze niż w bankach komercyjnych. Bank nie pobiera marży ani prowizji, a Tramwaje Warszawskie mają 20 lat na spłatę pożyczki.
Środki zostaną wykorzystane w sześciu głównych obszarach działalności inwestycyjnej spółki. Jedna część to modernizacje i przebudowy istniejącej infrastruktury tramwajowej. Pierwsze efekty są już widoczne: to przebudowa torowiska na ul. Słomińskiego czy modernizacja węzła rozjazdowego Skierniewicka i Wolska. 13 października tramwaje wróciły na zmodernizowany odcinek torów w ul. Marszałkowskiej. Plany na kolejne lata obejmują przebudowę torów w al. Waszyngtona, al. Jana Pawła II (odcinek Kino Femina – pl. Grunwaldzki), ul. Stawki czy na rondzie Daszyńskiego, gdzie planowana jest rozbudowa układu torowego.
Dzięki funduszom z KPO do końca 2030 r. możliwe będzie zbudowanie dwóch nowych tras tramwajowych – na Zieloną Białołękę i na Gocław. Łącznie to ok. 10 km zupełnie nowych torowisk w miejscach pozbawionych efektywnej komunikacji szynowej. Obie trasy znajdują się na etapie prac projektowych.
Kolejne pakiety działań to tzw. priorytety, czyli programy sygnalizacji świetlnych umożliwiające sprawniejszy przejazd tramwajów – łącznie blisko 80 skrzyżowań i przejść dla pieszych, gdzie tramwaje nie będą stały niepotrzebnie na czerwonym światle. Środki pozwolą także na zazielenienie kolejnych odcinków torów – to nie tylko poprawa estetyki infrastruktury komunikacyjnej, ale także obniżenie hałasu, ograniczenie zapylenia czy przyczynianie się do zmniejszenia miejskich wysp ciepła.
Istotną część stanowi komponent taborowy. Z jednej strony pieniądze z pożyczki pozwolą na zakup ok. 20 nowych wagonów, a z drugiej wykonanie planowych napraw głównych, czyli ok. 60 tramwajów typu Swing (realizacja kontraktu już się rozpoczęła). Wykonanie wymaganych przez producenta napraw głównych, wynikających z przebiegu pojazdu, jest kluczowe dla zachowania odpowiedniego okresu żywotności, który w przypadku tramwajów sięga 30–40 lat. W trakcie tego procesu m.in. wymienia i regeneruje się zużyte elementy – to także okazja do unowocześniania rozwiązań i systemów pokładowych, zgodnie z postępem technologicznym. Tramwaj, w trakcie naprawy głównej, jest przywracany niemal do stanu fabrycznego.
Działania w zakresie rozwoju i modernizacji taboru pozwolą na zwiększenie niezawodności komunikacji tramwajowej, a także poprawę oferty pasażerskiej w związku z otwarciem nowych tras tramwajowych czy podniesienie udziału tramwajów niskopodłogowych w całej flocie stołecznego przewoźnika.
na podst. inf. UM Warszawa







