Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
W maju Ministerstwo Finansów przedstawiło – jak wskazuje w tytule swojej prezentacji – szczegółowe rozwiązania i ich skutki w zakresie planowanej reformy dochodów JST. Jej celem ma być uniezależnienie budżetów samorządowych od wpływu zmian podatkowych w PIT i CIT.
Prezydenci miast złożyli ślubowanie, ogłosili też, kto będzie ich wspomagać w zarządzaniu. Kim są zatem nowi wiceprezydenci Krakowa, Gdyni czy Kielc? Ale też, kto przyszedł do pracy w Warszawie czy Poznaniu?
Już dziś często jest tak, że ktoś mieszka w Gdańsku, pracuje w Gdyni, a jego dzieci uczą się w szkole w Sopocie. W naszych szkołach ponadpodstawowych sopocianie stanowią zaledwie 20 proc., reszta to uczniowie z innych miast. Skoro ta oddolna metropolia jest faktem, to pora stworzyć dla mieszkańców spójny, działający system – mówi Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydent Sopotu.
Decentralizacja jest ważnym elementem systemu społeczno‑politycznego naszego państwa. Równocześnie stosunkowo rzadko uświadamiamy sobie faktyczną rolę samorządów. Tymczasem to one są kluczowym dostawcą różnego rodzaju usług publicznych. To na nie przypada ponad 50 proc. wydatków na dobra i usługi, dokonywanych w sektorze instytucji rządowych i samorządowych. W rozmowach o przyszłości nie da się zatem uniknąć dyskusji o samorządach. Jak wzmocnić lokalne społeczności? Jak powinien wyglądać model samorządności na nowe czasy?
Sokrates powiedział, że Ateny są jak ospały koń, a on jest jak bąk, którego trzeba pobudzić do działania. Rolą radnych, a zwłaszcza opozycyjnych, jest drążyć. Stąd mają prawo wnoszenia zapytań, interpretacji i składania wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Przypominamy podstawowe uprawnienia kontrolne radnego, wraz z ich wadami i zaletami.
Piwnice spotykamy najczęściej na rynku wtórnym, komórki lokatorskie zaś na rynku pierwotnym w nowym budownictwie, jednak ich dostępność bywa ograniczona. Deweloperzy oszczędzają przestrzeń na takie pomieszczenia i ich liczba z reguły jest mniejsza niż liczba mieszkań w danym budynku. W związku z tym na rynku utrzymuje się duże zainteresowanie pomieszczeniami przynależnymi i możliwością obrotu nimi. I pojawia się pytanie: czy możliwa jest sprzedaż samego pomieszczenia przynależnego, bez mieszkania?
Ustawa o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych weszła w życie 5 lat temu. Przepisy miały ułatwić gminom realizację zadań publicznych w obszarze szeroko rozumianych usług społecznych. W praktyce samorządy są w znikomym stopniu zainteresowane tworzeniem takich centrów.
Brak wymaganych licencji, oprogramowanie nieaktualne, bez wsparcia producenta, wręcz niebezpieczne – lista grzechów ujawnionych przez NIK jest długa. Kontrolerzy alarmują, że urzędy dokonują nie zawsze uzasadnionych zakupów, w dodatku często od niezweryfikowanych dostawców.
Nowa perspektywa finansowa nabiera rozpędu. Prowadzonych jest kilka naborów, którymi powinni zainteresować się samorządowcy. Prezentujemy wybrane, najciekawsze z nich.
Wielki Piec Huty Pokój zostanie przebudowany i zagospodarowany zgodnie z koncepcją wyłonioną w konkursie w 2019 roku. Zakłada ona budowę platformy widokowej wraz ze ścieżką dydaktyczną, adaptację budynku sterowni i maszynowni na cele muzealną.
W kierownictwie urzędów gminnych doszło po wyborach do zmiany na stanowiskach zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów). Warto przyjrzeć się, jakie ograniczenia i zakazy dotyczą osób powołanych do pełnienia tej funkcji.
W prawie administracyjnym wykształciła się instytucja przenoszenia decyzji na inny podmiot jako sposób na zmianę adresata decyzji i wyjątek od ogólnej zasady konkretności i zindywidualizowania jej adresata i dotyczącego go stosunku administracyjnoprawnego. Instytucja ta regulowana jest w konkretnych przepisach ustawowych. Przenoszenie decyzji dotyczy głównie decyzji inwestycyjnych na danym etapie procesu inwestycyjnego, np. o warunkach zabudowy czy pozwoleń na budowę.
Ustawa o szczególnych rozwiązaniach dotyczących regulacji stanu prawnego niektórych dróg ogólnodostępnych wprowadziła nowe możliwości nabycia przez gminę zarówno dróg o uregulowanym, jak i nieuregulowanym stanie prawnym. Co prawda, nabycie przez gminę nieruchomości zajętych pod drogi o uregulowanym stanie prawnym było dotychczas niemożliwe pod warunkiem, że wola gminy oraz właściciela lub była zgodna. Ustawa wprowadziła jednak nowe możliwości.
Wywłaszczenie to przejęcie za słusznym odszkodowaniem własności nieruchomości przez organy władzy publicznej na cele publiczne i w oparciu o wyraźną podstawę ustawową. Jest to zatem szczególny rodzaj ingerencji w prawo własności. Występują jednak sytuacje, w których właściciel nieruchomości zostaje ograniczony w sposobie władania swoją nieruchomością – bez formalnego wywłaszczenia. Nazywa się to wywłaszczeniem faktycznym.