Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Niezwykle ważne dla nas sektory zostały dotknięte najmocniej. Ludzie funkcjonujący w tzw. przemysłach czasu wolnego nie mogą wykonywać swojej działalności, a są emblematyczni dla miasta w sferze wizerunkowej i czysto ekonomicznej. Dlatego szukamy rozwiązań typu win-win i je wdrażamy – mówi wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Branża zajmująca się odpadami apeluje do rządu o systemowe zmiany w gospodarce odpadami, bo boi się zakażeń pracowników i przestojów całych instalacji. – To nie czas na troskę o selekcję, jeśli na szali mamy zdrowie i życie ludzi – mówią jej przedstawiciele.
Jednym z elementów aktywizacji społeczności wiejskich było stworzenie w 2009 r. funduszy sołeckich, czyli przeznaczenie środków finansowych bezpośrednio sołectwom, aby mieszkańcy wsi mieli realny wpływ na kształtowanie i kreowanie otaczającej ich rzeczywistości.
Bezkompromisowość, odwaga, skłonność do ryzyka – to cechy przywódcy na trudne czasy. Prezydenci i burmistrzowie stają dziś w Polsce przed największym wyzwaniem w swojej karierze: muszą przeprowadzić miasta przez kryzys ogarniający lokalne gospodarki. Wzorem może być legendarny burmistrz Nowego Jorku – w kilka lat zapanował nad zjawiskiem, które wydawało się nie do pokonania.
Często przyzwyczajamy się do stosowanych przez lata rozwiązań. Warto co jakiś czas, zrobić ich przegląd i dostosować do realiów. W niniejszym artykule proponuję refleksję nad pracą komisji opiniujących w otwartych konkursach ofert.
Epidemia wpłynęła na każdą dziedzinę życia, również na sposób nauczania. Szkoły, nauczyciele i uczniowie szybko musieli dostosować się do nowej sytuacji. Aby nie przerywać cyklu kształcenia, uruchomiono edukację zdalną. W związku z prowadzeniem lekcji za pośrednictwem internetu szkoły powinny zapewnić zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami, w szczególności RODO. Nawet szczególna sytuacja związana z epidemią nie wyłącza ich stosowania.
Wprowadzone rozwiązania antykryzysowe w odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego zawierają szereg bardzo istotnych zmian w ich funkcjonowaniu. Począwszy od nadania szczególnych uprawnień organom zarządzającym i stanowiącym, poprzez znaczące modyfikacje prawa zamówień publicznych, po ramy dyscypliny finansowej.
Samorządy, organizacje pozarządowe, instytuty, uczelnie, które mają pomysł na ekoprojekt i rozwiązanie ważnego problemu środowiskowego lub klimatycznego, mogą już szykować się do kolejnego naboru wniosków w unijnym programie LIFE.
Mimo zapowiedzi Naczelny Sąd Administracyjny nie wydał uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia samorządowego majątku, jednak wyraził swoje stanowisko w wyroku siedmiu sędziów (sygn. I FSK 164/17). 28 października 2019 r. NSA orzekł, że gmina nie ma prawa do odliczenia VAT w przypadku podpisania umowy dzierżawy za symboliczną kwotę w sytuacji, gdy dzierżawiony obiekt nie jest wykorzystywany przez dzierżawcę do celów wiążących się z opodatkowaniem VAT. Zdaniem NSA przy takiej „sztucznej” formie przekazania infrastruktury gmina nie działa jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2011 r. nr 177, poz. 1054, ze zm. dalej „ustawa o VAT”), gdyż umowa dzierżawy nie ma wymiaru ekonomicznego.
Im lepsza jakość wody, tym większa użyteczność zbiornika wodnego, będzie nam pomagał zarówno w okresie suszy, jak i powodzi. Zaniedbane zbiorniki można rekultywować. Jak się za to zabrać?
Komunikacja z innymi urzędami – tylko elektroniczna. Drukowanie – na drukarkach centralnych, gdzie wydruki są ewidencjonowane. Każdą sprawę można podejrzeć, na jakim jest etapie. Gmina Walim jako jedna z pierwszych w kraju wprowadziła pełne elektroniczne zarządzanie dokumentacją. Dzięki temu dziś, w czasie pandemii, urzędnicy mogą pracować nie wychodząc z domów.
Mieszkańcy nie zawsze wiedzą, czy na profilu prezydenta miasta obecny jest zawsze sam prezydent, ale fanpage okazuje się niezłym narzędziem komunikacji z obywatelami. Jak najlepiej go używać?
W Polsce miały miejsce dwie wielkie bitwy o handel. Przegraliśmy obie.
Obecna sytuacja na świecie wywołana pandemią już wpłynęła i jeszcze przez długi czas będzie oddziaływała na gospodarkę, społeczeństwo i funkcjonowanie całych gałęzi przemysłu, handlu i usług. Ta niekorzystna sytuacja może jednak nieść ze sobą spektrum pozytywnych wyzwań, które dla samorządów powinny stać się punktem zwrotnym umożliwiającym sięgnięcie po rozwiązania, których wdrożenie na stałe pozytywnie wpłynie na sposób ich funkcjonowania.
Walka z koronawirusem uruchamia wiele pozytywnych akcji oddolnej samoorganizacji. Zważywszy na skalę wyzwań nie sposób jednak wyobrazić sobie, żeby ta samoorganizacja mogła zastępować scentralizowane działania aparatu publicznego. Epidemia to bowiem olbrzymie wyzwanie, a zarazem brutalny test zarówno partykularnych interesów jednostkowych i grupowych, jak i spraw publicznych. Liczne pozytywne przykłady przełamywania kryzysów pokazują, że możliwe jest, aby nawet długotrwałą i złożoną sytuację wykorzystać do wprowadzenia ważnych innowacji w relacjach społecznych, gospodarczych i politycznych.
Analizujemy najważniejsze problemy i wątpliwości związane z realizacją obiektów budowlanych w trybie i na zasadach wynikających ze specustawy kryzysowej, bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na budowę.
Komisarz w trakcie swojej korespondencji z wójtem Kozłowa ustalił, że ogłoszenie informacji „w sposób zwyczajowo przyjęty” oznacza publikację w Biuletynie Informacji Publicznej oraz wywieszanie na tablicach ogłoszeń na terenie gminy. Tymczasem inicjator referendum w sprawie odwołania wójta rozpowszechniał informacje jedynie na Facebooku.
Po wejściu w życie przepisów tzw. tarczy antykryzysowej większość organów wydających decyzje pyta: o zasady liczenia terminów administracyjnych, czy można wydawać obecnie decyzje, a także co z postępowaniami uzgodnieniowymi, np. dotyczącymi wydania warunków zabudowy i uzgodnień z RDOŚ. Odpowiadamy na przykładzie praktycznych problemów.
Lakoniczność regulacji wprowadzającej możliwość głosowania elektronicznego oraz korespondencyjnego w radzie rodzi wiele wątpliwości. Czy trzeba zmieniać statut gminy, żeby móc przeprowadzać głosowanie elektroniczne?