Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
W dużych miastach, takich jak Wrocław, wiele rzeczy dzieje się samoistnie, my na wszystko musimy ciężko zapracować. Ja wiem, ile kosztuje taki wysiłek, ale też znam smak sukcesu. Wałbrzych przestał być synonimem upadku i powrócił na tory naturalnego rozwoju – mówi prezydent Roman Szełemej.
107 samorządów z południowej części Dolnego Śląska wspólnymi siłami tworzy program inwestycyjny, który ma dać temu regionowi silny impuls rozwojowy. Na czele porozumienia stoi prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej.
Roman Szełemej, Samorządowiec Roku 2019
Ukazał się, opracowany przez ministra zdrowia, długo zapowiadany projekt ustawy o stwierdzeniu, dokumentowaniu i rejestracji zgonów, którego celem jest uregulowanie i usystematyzowanie procedur. Ta kwestia od wielu lat była przedmiotem licznych uwag, bo archaiczność dotychczasowych rozwiązań, nieadekwatne regulacje oraz terminologia nie odpowiadają współczesnym realiom.
W minionej już dekadzie dostęp do szybkiego i niezawodnego internetu z coraz większą siłą zmieniał nasz sposób funkcjonowania – od zwykłych czynności dnia powszedniego do funkcjonowania administracji rządowej i samorządowej. Stał się kolejnym ważnym czynnikiem determinującym jakość życia mieszkańców, możliwość rozwoju przedsiębiorczości i sprawność administracji. Tym samym jako cyfrowa superautostrada stał się czynnikiem decydującym o atrakcyjności i konkurencyjności państwa czy nawet gminy lub powiatu.
Demografia w skali mikro jest jedną z podstaw funkcjonowania samorządu, a w skali makro ma ogromne znaczenie dla istnienia i rozwoju kraju. W poniższej analizie przedstawię sytuację gminy Skała w porównaniu do dwóch podobnej wielkością gmin – Michałowic i Wielkiej Wsi (woj. małopolskie). Wszystkie przytaczane dane liczbowe pochodzą z danych Głównego Urzędu Statystycznego (stan na 31 grudnia 2016 r.).
W zależności od tego, kto prowadzi opiekę nad dziećmi do lat trzech rada gminy ustala bądź wysokość opłaty za pobyt dziecka w żłobku (w przypadku miejsc utworzonych przez JST), bądź wysokość dotacji na dzieci objęte opieką żłobkową w prywatnych. W jednym i drugim przypadku mogą pojawić się wątpliwości interpretacyjne, np. czy opłata powinna być ustalana ryczałtowo za cały miesiąc, czy jednak za faktycznie spędzony czas w placówce. W artykule staramy się rozwiać te i inne wątpliwości.
Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego okazało się nie tylko długotrwałe, ale przede wszystkim kosztowne. To jeden z głównych powodów, dla których obecnie plany obejmują zaledwie 1/3 powierzchni kraju (i przewidują, że może na niej zamieszkać ponad 60 mln Polaków!). Drugim jest to, że przy braku planu łatwiej decydować o tym, co powstanie na danej działce. Problem z podejmowaniem takich decyzji w przypadku istnienia planu skutkuje pomysłami, aby taki plan uchylić. Czy to jest w ogóle możliwe? – pomijając, że jest ekonomicznie zupełnie nieuzasadnione.
Wykorzystywanie monitoringu wizyjnego przez władze publiczne staje się coraz bardziej wielopłaszczyznowe: od monitoringu wizyjnego stosowanego w przestrzeni publicznej służącemu zwiększeniu bezpieczeństwa publicznego po monitoring posiedzeń organów kolegialnych pochodzących z wyborów. Polskie sądy bez przerwy stają przez pytaniem, co jest ważniejsze: bezpieczeństwo czy prawo do prywatności? Mimo, że zalety monitoringu są znaczne to ceną, którą trzeba zapłacić, jest nasza prywatność: oko Panoptykonu jest na nas skierowane.
Jakie uprawnienia przysługują jednostce samorządu terytorialnego w sytuacji, gdy naruszone zostaje jej prawo własności poprzez bezumowne korzystanie z nieruchomości przez inny podmiot?
11 września 2019 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Inicjatywy „Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa”. W pewnym zakresie dotyczy ona także jednostek samorządu terytorialnego (JST). Przewiduje bowiem m.in., że będą one mogły – jako podmioty sektora finansów publicznych – korzystać z usług przetwarzania w RCO lub publicznych chmurach obliczeniowych.
Każde wkroczenie na „ścieżkę” kompetencji jednego organu przez drugi stanowi istotne naruszenie prawa, co będzie prowadzić do stwierdzenia nieważności danej uchwały. Należy pamiętać, że organ stanowiąco-kontrolny i organ wykonawczy w jednostce samorządu terytorialnego to dwa równoprawne i odrębne organy, które posiadają odrębne kompetencje opisane przepisami prawa, których wzajemnie te organy nie mogą sobie „zawłaszczać”. Orzecznictwo sądów i ostatnie rozstrzygnięcia nadzorcze pokazują, że nie wszyscy o tym pamiętają.
Trybunał Konstytucyjny rozpoznał wniosek sejmiku mazowieckiego dotyczący odpowiedzialności finansowej samorządu województwa jako podmiotu tworzącego za stratę netto samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Uznał, że przepis regulujący tę kwestię jest niezgodny z konstytucją.
Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że finansowanie świadczeń ochrony zdrowia jest zadaniem NFZ, a nie samorządu. Ich wycena powinna być realna i aktualizowana za każdym razem, gdy dochodzi do zmian ustawowych wpływających na koszty. Trybunał dotknął zatem istoty zasady adekwatności i mechanizmu kompensacyjnego – mówi mec. Tomasz Zalasiński z Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka sp. k., który prowadził sprawę przed TK.
Paleta rozwiązań do retencjonowania i zagospodarowania wód opadowych oraz roztopowych jest szeroka. Każdy samorząd znajdzie rozwiązania dostosowane do swoich potrzeb.
W żadnym z ministerstw nie są prowadzone prace mające na celu likwidację tej opłaty – usłyszeli od strony rządowej przedstawiciele Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP w trakcie posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Uzdrowisk.
Prawie 300 tys. zł przeznaczy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przygotowanie gmin Tyczyn (woj. podkarpackie), Czemierniki (lubelskie), Wiśniew (mazowieckie) oraz Skierniewice, Błaszki i Działoszyn (woj. łódzkie) do efektywnego korzystania z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Sadzawka, w której odbijać się będzie renesansowy ratusz, jednolite płyty chodnikowe, więcej zieleni, nowe kawiarnie, ogródki gastronomiczne, elementy małej architektury – tak wkrótce będzie wyglądał rynek miejski w Brzegu. Inwestycja kosztować będzie około 8 mln zł.
Wygląda na to, że orientacja polityczna władz samorządowych ma znaczenie dla decyzji dotyczących środków z Funduszu Dróg Samorządowych. Jeśli tak jest, to mamy do czynienia z nowym – bardzo niepokojącym – zjawiskiem schodzenia krajowej polityki partyjnej do życia samorządów lokalnych. Wcześniejsze analizy – odnoszące się do programów operacyjnych finansowanych ze środków unijnych, a nie analogicznych programów dotacyjnych – w ujęciu statystycznym nie wykazywały związku z kolorem politycznym wójta ani rad gmin i powiatów.
Już od początku 2021 roku w jednostkach sektora finansów publicznych powstanie obowiązek tworzenia pracowniczych planów kapitałowych (PPK). To duże wyzwanie, przed którym staną każda gmina, powiat, szkoła czy szpital. Z uwagi na dosyć skomplikowaną materię, jaką są PPK warto skorzystać z pierwszych doświadczeń największych pracodawców sektora niepublicznego, którzy byli zobowiązani do utworzenia PPK najpóźniej w IV kwartale 2019 roku. Celem niniejszego tekstu jest uporządkowanie wiedzy o PPK oraz pomoc w przygotowaniu się do jego wdrożenia.