Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Samorządność w Polsce cierpi nie tylko dlatego, że wprowadza się mocniejszy nadzór, ogranicza swobodę wykonywania zadań własnych i nie rekompensuje ubytków, jakie wprowadzają w dochodach rozmaite ulgi i zmniejszanie stawek PIT. Równie ważnym elementem tego procesu jest uzależnianie samorządów od transferów finansowych z budżetu państwa. Wzrastające kwoty dotacji to nie jest droga do poprawy ich kondycji, tylko jej pogarszanie.
Jeżeli premier krytykując samorządy mówi, że oszczędzają na oświacie, podczas gdy widać, że dopłacamy coraz więcej, a nakłady na oświatę w relacji do PKB spadają, to coś się nie zgadza. Nie ma naszego przyzwolenia na taką politykę, to wprowadzanie w błąd opinii publicznej – mówi Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic, prezes Związku Miast Polskich.
Analizując kwestię kwalifikowalności VAT w projekcie unijnym, jednostka powinna w pierwszej kolejności zadać sobie pytanie, czy w danej sytuacji ma prawo do odliczenia VAT. Podatek ten uznaje się bowiem za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi – zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym – nie przysługuje prawo (czyli beneficjent nie ma prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub do ubiegania się o zwrot VAT.
Działanie w samorządzie to aktywność polityczna. Przesadne eksponowanie małych ojczyzn i alienowanie się regionów zawsze oznaczały upadek Polski. Najbogatszy samorząd nie poradzi sobie bez pomocy administracji rządowej. Polityka Prawa i Sprawiedliwości jest najbardziej przyjazna gminom wiejskim, oznacza odejście od modelu polaryzacyjno-dyfuzyjnego – to główne tezy wystąpienia Jana Ardanowskiego, ministra rolnictwa i rozwoju wsi, na XIX Kongresie Gmin Wiejskich.
Od 6 września 2019 r. obowiązuje przepis art. 6c ust. 2c ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przewidujący możliwość przystąpienia właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, do systemów odbioru odpadów komunalnych po wyrażeniu przez nich pisemnej zgody. Ustawodawca nie wskazał jednak wprost, od kiedy właściciele tego rodzaju nieruchomości rzeczywiście mogą korzystać z przyznanego im uprawnienia.
Proces badania ceny złożonej przez oferentów w postępowaniu o zamówienie publiczne nie jest procesem łatwym, na szczęście ustawa Prawo zamówień publicznych zawiera wskazówki umożliwiające zamawiającemu wybranie rzetelnej oferty.
Legalność wydatkowania środków publicznych, w tym przez jednostki samorządu terytorialnego, ma fundamentalne znaczenie w gospodarce finansowej tych podmiotów. Niestety w żadnym akcie prawnym nie znajdziemy jednoznacznych wskazówek, czy określony wydatek budżetowy ma uzasadnienie prawne, tzn. czy może być ponoszony na określony cel obrany przez jednostkę samorządową. W tym zakresie z pomocą przychodzi jednakże orzecznictwo sądowo-administracyjne oraz nadzorcze regionalnych izb obrachunkowych.
Ostatnie zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego dotyczą m.in. kwestii dostępu do akt sprawy oraz realizacji obowiązków ochrony danych osobowych ustanowionych w RODO. W ramach uchwalonej 21 lutego 2019 r. ustawy o zmianie niektórych ustaw, w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679, zostały znowelizowane przepisy nie tylko kodeksu postępowania administracyjnego, ale także ordynacji podatkowej i wielu innych ustaw. Jakie zmiany wprowadza ta nowelizacja do praktyki działania jednostek samorządu terytorialnego?
O co chodzi autorom założeń do nowej ustawy o planowaniu przestrzennym? Jaka jest geneza prac, diagnoza i proponowane rozwiązania? Czym zostaną zastąpione przewidziane do likwidacji studia i tzw. wuzetki? Problematykę opisuje współautor koncepcji, którą przyjęło Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.
Środki funduszu sołeckiego przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Aby wniosek o wykorzystanie środków z tego funduszu spełniał wymogi prawne muszą być spełnione łącznie wszystkie trzy przesłanki wymienione powyżej.
W Ostrowcu Świętokrzyskim zakończyła się rewitalizacja Browaru Saskich z 1908 roku i dostosowywanie go do potrzeb instytucji kulturalnych miasta. Było to możliwe dzięki blisko 17 mln zł unijnego dofinansowania.
Znowelizowana w 2018 roku ustawa o samorządzie gminnym daje klubom radnym trzy uprawnienia: udział przedstawiciela każdego klubu w komisji rewizyjne, w komisji skarg, wniosków i petycji o raz możliwość wprowadzenia do porządku obrad najbliższej sesji swojego projektu uchwały. No uprawnienia związane z wydawaniem poleceń służbowych niektórym pracownikom urzędu dostał przewodniczący rady. Dzięki nowelizacji przewodniczącym komisji rewizyjnej sejmiku został radny największego klubu opozycyjnego.