Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Nowym źródłem dochodu mafii śmieciowej stało się składowanie niebezpiecznych odpadów na wynajmowanych posesjach. Oczywiście bez pozwolenia. Przedsiębiorcy znikają, a obowiązek usunięcia toksycznych śmieci spada na gminy. Rząd zapowiada wsparcie, ale dotychczasowy program NFOŚiGW był tak skonstruowany, że przez kilka lat zgłosiły się do niego… tylko dwie gminy. I obie zostały odrzucone, bo nie spełniały kryteriów.
Ekobomby w Łódzkiem. W Brużyczce Małej i tuż obok – w Łodzi – składowane są niebezpieczne odpady. Działki na wsi i w mieście zanieczyściła ta sama firma. Niewydolne prawo uniemożliwia samorządom rozwiązanie problemu.
Jako nowy zarząd UMP zaczęliśmy weryfikację członków stowarzyszenia. Z dotychczasowych odpowiedzi wynika, że do stowarzyszenia należy co najmniej 59 miasteczek, ale nie wszystkie potwierdzenia jeszcze spłynęły. Mamy też pozytywne sygnały z kilku gmin z całego kraju, że zamierzają zasilić naszą organizację – mówi Artur Tusiński, prezes zarządu Unii Miasteczek Polskich, burmistrz Podkowy Leśnej.
Ograniczanie poziomu wynagrodzeń wójtów, burmistrzów i prezydentów odbija się na pracy pracowników samorządowych. Jeżeli nie chcemy, żeby doszło do paraliżu administracji, taki stan rzeczy musi ulec radykalnej zmianie – pisze sekretarz miasta Rydułtowy.
Zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej 59 mln zł, które zostanie przesunięte z grupy jednych samorządów do drugiej, zgodnie z projektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie podziału dodatkowej subwencji oświatowej to niewielka kwota. Trudno się z tym zgodzić. Gdyby zaproponowany przez MEN nowy algorytm podziału zastosować do pełnej kwoty subwencji oświatowej w ustawie budżetowej, to przesunięciu uległoby 2,7 mld zł! Niemal w całości te pieniądze trafiłyby z miast do obszarów wiejskich.
Sieć szpitali miała ułatwić pacjentom dostęp do świadczeń zdrowotnych, a dyrektorom – zarządzanie placówkami. Choć większości placówek skontrolowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli udało się początkowo poprawić sytuację finansową, ostatecznie ich straty okazały się jeszcze większe, niż to było wcześniej. Nie poprawił się też dostęp do specjalistów, a w części szpitali wykorzystywano jedynie 60 proc. dostępnych łóżek.
W dniu 31 lipca 2019 r. uchwalona została ustawa o zmianie ustawy Kodeks wyborczy oraz ustawy o referendum ogólnokrajowym (DzU z 2019 poz. 1504). Wprowadzane na mocy przedmiotowej ustawy zmiany do kodeksu wyborczego wywołały duże wątpliwości, związane zarówno z ich merytorycznym brzmieniem, jak i ze sposobem ich wprowadzenia.
Dostępność do informacji o członkostwie partyjnym funkcjonariusza publicznego jest niezbędna w celu rzeczywistego kontrolowania przestrzegania wymogu apolityczności osób zajmujących stanowisko sekretarza gminy. Informacja o przynależności partyjnej lub o braku takiej przynależności sekretarza gminy nie jest informacją ze sfery życia prywatnego (w omawianym w artykule przypadku), lecz stanowi informację publiczną podlegającą udostępnieniu z odwołaniem się do art. 61 Konstytucji RP.
Dla inwestycji niezaliczanej do żadnej z grup znaczącego oddziaływania na środowisko, na mocy przepisów ustawy o informacji o środowisku nie jest wymagany ani raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ani karta informacyjna przedsięwzięcia o oddziaływaniu na środowisko. Nie jest też wymagana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach lub decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Tyle teoria.
Zmiany wprowadzone do kodeksu postępowania administracyjnego ustawą z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych dotyczą głównie realizowania obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 13 RODO. Co ważne, przepisy krajowe nie modyfikują zakresu informacji dotyczących przetwarzania danych, który został określony w unijnym rozporządzeniu. Nowelizacja ta dotyczy jedynie obligatoryjnego momentu przekazania tych informacji.
Wzrost płacy minimalnej pociąga za sobą wiele praktycznych konsekwencji. Jedną z nich jest wzrost kosztów pracy opiekunek środowiskowych, co wiąże się z koniecznością ponownej weryfikacji prawidłowości ustalenia kosztów jednej godziny usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, która to jest podstawą określania odpłatności za takie usługi.
Przedmiotem tego artykułu będzie przedstawienie analizy stanowiska sekretarza w gminach, miastach, powiatach oraz województwach i określenie jego statusu w strukturze organizacyjnej, posiadanych uprawnieniach i obowiązkach służbowych. Jaką rolę odgrywa praca sekretarza? Zadamy sobie też pytanie: czy sekretarz jest menedżerem czy tylko urzędnikiem?
Uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego („JST”), w zależności od jej treści, może być aktem prawa miejscowego, działaniem zewnętrznym lub wewnętrznym, generalnym lub indywidualnym, władczym bądź niemającym charakteru władczego.
Reprezentowanie gminy na zewnątrz jest uprawnieniem wójta do dokonywania w imieniu gminy czynności prawnych ze skutkiem dla gminy. Wobec tego zawieranie umowy o udzielenie dotacji z beneficjentem dotacji, ustalanie postanowień umownych również należy do kompetencji wójta gminy.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia z 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem (DzU poz. 66). Przewiduje on m.in. obowiązek informowania właściciela zabytku o zamiarze włączenia i włączeniu karty adresowej zabytku do gminnej ewidencji.
Szeroko promowany w mediach projekt #ZdecentralizowanaRP# trafił też na łamy „Wspólnoty”. Uczestnicy projektu zabiegali u nas o publikację artykułu „Zdecentralizowana Rzeczpospolita nie zapomina o gminach”, a ponieważ jesteśmy pismem otwartym, które daje możliwość wypowiedzi wszystkim uczestnikom debaty publicznej, drukujemy ten tekst. Jednak trudno zostawić go bez komentarza, koncepcja uwojewództwienia Polski to jedna z najdziwaczniejszych – i chyba najgroźniejszych – inicjatyw politycznych, o jakich słyszałem w ostatnich latach.
Od wprowadzenia ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej formułowano wobec niej wiele zarzutów. Przykładowo, w ocenie Najwyższej Izby Kontroli stworzony system nie był zbyt efektywny ze względu na wąski zakres osób, które z tego wsparcia mogły korzystać. Część zgłaszających się po nieodpłatną pomoc odchodziła z kwitkiem, gdyż nie spełniała ustawowych kryteriów do jej uzyskania. Poprawę sytuacji ma przynieść ustawa z 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej oraz niektórych innych ustaw.
Wodny Park Tychy to obiekt wyjątkowy – energooszczędny, ekologiczny, wyróżniający się ciekawą architekturą. Zasilany jest energią pochodzącą z biogazu, co sprawia, że jego utrzymanie jest o jedną czwartą tańsze niż innych aquaparków.
Trwa długa wyczekiwany remont zabytkowego pałacu Karola Scheiblera w Łodzi, w którym działa Muzeum Kinematografii. Po remoncie placówka zyska nową przestrzeń wystawienniczą i nowoczesny sprzęt multimedialny. Inwestycja kosztuje blisko 7,5 mln złotych.
Ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (dalej: ustawa nowelizująca) dokonano istotnej nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym (dalej: usg) w zakresie jednego z tzw. przepisów antykorupcyjnych – art. 24f ust. 2 usg. Co ciekawe podobnych zmian nie wprowadzono do analogicznych przepisów zawartych w ustawie o samorządzie powiatowym (art. 25b ust. 3) czy ustawie o samorządzie województwa (art. 27b ust. 3).
W Sejmie trwają prace nad nową ustawą o zamówieniach publicznych. W poprzednim numerze Wspólnoty przedstawiliśmy szereg nowych rozwiązań prawnych. Poniżej prezentujemy m.in. propozycje w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania, samooczyszczenia wykonawców, warunków udziału w postępowaniu, kwestii określenia momentu wszczęcia postępowania, zasady stosowania nowego trybu – trybu podstawowego, zakazu stosowania klauzul abuzywnych, zasad waloryzacji wysokości wynagrodzenia.