Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: prenumerata@municipium.com.pl
Kolejny raz padła zapowiedź zmian w ustroju samorządowym. Najbardziej dyskutowaną propozycją jest ograniczenie możliwości sprawowania funkcji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do dwóch czteroletnich kadencji. Nie jest jasne, od kiedy miałoby to obowiązywać. Czy zakaz objąłby już w 2018 roku tych, którzy funkcję sprawują co najmniej od 2010 roku (zdaniem części prawników byłoby to działanie prawa wstecz), czy też odnosiłby się do przyszłości, a zatem faktycznie wszedłby w życie w 2026 roku? Mimo że ok. 70 proc. lokalnych włodarzy deklaruje bezpartyjność, propozycja wpisuje się w bieżącą rywalizację głównych sił politycznych.
Kiedy przychodzi do nas przedsiębiorca, pytamy tylko, jaka działka jest mu potrzebna. Stąd nasza praktyka – gdy sprzedamy jakieś grunty, od razu kupujemy nowe, aby mieć gotową ofertę dla następnych – mówi Paweł Osiewała, prezydent Sieradza. Opowiada, jak budować markę miasta przyjaznego dla ludzi i krytycznie ocenia propozycję ograniczenia kadencji w samorządzie.
Podczas styczniowej sesji sejmiku małopolskiego radni przyjęli uchwałę antysmogową dla całego regionu. Pierwsze efekty nowego prawa mieszkańcy odczują już w połowie roku – wtedy zacznie obowiązywać całkowity zakaz spalania mułów i flotów węglowych. To pierwsza taka uchwała w kraju. Ale w ślad idą już kolejne województwa.
Blisko 5,5 mln zł otrzyma 13 jednostek ochotniczych straży pożarnych na Mazowszu. Marszałek województwa podpisał umowy z przedstawicielami samorządów.
Najwyższa Izba Kontroli przebadała 11 z 45 polskich uzdrowisk. Wnioski dają wiele do myślenia. Niemal we wszystkich dopuszczalne normy hałasu i jakości powietrza są przekroczone.
W drugiej połowie stycznia wybraliśmy się do miejscowości Korsze na otwarcie hali sportowej przy tamtejszym zespole szkół. Uroczystość ważną – nie tylko dla samego burmistrza, ale przede wszystkim dla mieszkańców – bo to pierwszy taki obiekt w gminie, do tego Korsze były jedyną gminą w powiecie, która hali do tej pory nie miała.
Polski ustawodawca przyzwyczaił nas do ciągłych zmian w zakresie przepisów prawa podatkowego, w szczególności zaś w zakresie nowelizacji ustawy o VAT. Nie zawsze jednak jednostki samorządu terytorialnego mogą samodzielnie dostosować się do nowych wymogów i obowiązków z nich wynikających. Najlepszym tego przykładem jest Jednolity Plik Kontrolny, w przypadku którego większość samorządów jest uzależniona od rozwiązań proponowanych przez dostawców oprogramowania. A one nie zawsze spełniają wszystkie wymogi prawne. W przypadku zaś jednostek, które nie korzystały dotychczas z rozwiązań dostawców IT należy zastanowić się, czy jesteśmy w stanie samodzielnie przygotować Jednolity Plik Kontrolny.
Do Programu Szczepień Ochronnych wprowadzono obowiązkowe szczepienia przeciwko pneumokokom dzieci urodzonych po 31 grudnia 2016 roku. Koszty szczepień będą pokryte z budżetu resortu. Do końca 2016 r. szczepionka na pneumokoki znajdowała się wśród szczepień zalecanych, czyli takich, za które rodzice musieli płacić. Część samorządów ponosiła jednak koszty programów profilaktyki zdrowotnej. Czy im się to opłacało?
Samorządom, które wydają własną prasę najczęściej zarzuca się naruszenie konkurencji na lokalnym rynku wydawniczym, utrudnianie dostępu do informacji publicznej, a często także łamanie wolności słowa.
W ciągu 5 lat funkcjonowania w Polsce budżet partycypacyjny stał się w jednym z najbardziej rozpoznawalnych mechanizmów angażowania mieszkańców w codzienne życie samorządów. Takie procedury uruchomiło już ponad 170 gmin – każda wedle własnego modelu. Po początkowej fali entuzjazmu widać jednak, że dotychczasowe praktyki nie są wolne od niedociągnięć, a samorządy z każdym rokiem próbują zmieniać procedury, szukając „budżetu idealnego”.
Na Targu Siennym i Rakowym w Gdańsku trwa budowa centrum turystyczno-kulturalnego, zwanego Kunsztem Wodnym. Będzie on integralną częścią Forum Gdańsk – inwestycji realizowanej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Znajdą się tu: centrum handlowe, restauracje, punkt informacji turystycznej, sale spotkań, nowoczesne kino.
Kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi mają wójt, burmistrz i prezydent miasta. Rada gminy nie może ich przekazać spółkom komunalnym – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 19 grudnia 2016 r. W efekcie samorządy będą musiały zmienić przyjęte rozwiązania.
Dostosowywanie działań podejmowanych przez władze samorządowe do zmian klimatu staje się coraz ważniejszym problemem. Były one tematem badania w ramach projektu POLCITCLIM, finansowanego przez NCBiR ze środków polsko-norweskiej współpracy. Projekt realizowany był przez Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego razem z Norweskim Instytutem Badań Miejskich i Regionalnych (NIBR) w Oslo.
Bez wątpienia najlepsze efekty SSE przyniosły na terenach, gdzie zalety wynikające ze zwolnień podatkowych łączyły się z najlepszą infrastrukturą komunikacyjną i kulturą przemysłową. Największym beneficjentem wcale nie stały się więc obszary upośledzone przez transformację gospodarczą, co było pierwotnym celem rządu.
Przepisy statutu porządkujące prace organu stanowiącego mają zapewnić efektywność pracy rady lub sejmiku, nie mogą jednak prowadzić do ograniczania praw radnych wynikających z przepisów ustawowych.
Od 1 lipca 2017 r. będzie obowiązywać we wszystkich gminach na terenie kraju model selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z podziałem na 5 frakcji.
Postępowanie w sprawie udzielenia informacji publicznej nie jest typowym postępowaniem sądowym. Udzielenie informacji publicznej w sprawie indywidualnej następuje poprzez podjęcie przez podmiot zobowiązany czynności materialno-technicznej, której treścią jest właśnie żądana informacja.