Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Funkcjonowanie w źle skomponowanej przestrzeni stało się zjawiskiem niepożądanym nie tylko z powodów estetycznych, ale również ekonomicznych. Codzienne, uciążliwe i coraz droższe dojazdy do pracy i szkoły, rosnące koszty wyposażenia w infrastrukturę techniczną i drogi, substandardowe osiedla niedostatecznie wyposażone w obiekty kulturalne, oświatowe, służby zdrowia, usług podstawowych i wyższego rzędu stają się elementami dominującymi i to w sposób negatywny w życiu coraz większej liczby mieszkańców Polski. Przyczyna jest jedna – przypadkowe, nieracjonalne i ekstensywne gospodarowanie przestrzenią.
Nie wystarczy powiedzieć: wygrałem wybory i ja rządzę. Program to jedno, ale diabeł tkwi w szczegółach. I te szczegóły trzeba uzgadniać – mówi Wojciech Długoborski, prezes Unii Miasteczek Polskich, wiceburmistrz Chojny.
Kulminacją wielomiesięcznego sporu grupy mieszkańców z wójtem i radnymi o to, czy gmina Krasne powinna zostać wchłonięta przez rozrastający Rzeszów, było referendum zorganizowane 23 października. Ta sprawa to ciekawy przyczynek do analiz, w jakim stopniu członkowie lokalnej wspólnoty mają prawo do decydowania o łączeniu się gmin.
Małopolski ARES wygrał walkę o najwyższy stopień podium w prestiżowym europejskim konkursie RegioStars 2016. W kolejnej kategorii zwyciężył inny polski projekt, z przeciwległego krańca Polski – z Gdańska. Polacy pokazali,jak należy realizować projekty społeczne.
Usługi świadczone przez jednostki organizacyjne na rzecz gminy oraz transakcje pomiędzy jednostkami organizacyjnymi gminy po wdrożeniu scentralizowanego systemu rozliczeń podatku VAT będą traktowane jako działania w ramach jednego podatnika VAT – transakcje wewnętrzne.
Zielone dachy, domy pasywne, klimatyzacja wykorzystująca sieć ciepłowniczą, pompy ciepła, ośrodki szkoleniowo-badawcze i laboratoria dla uczniów – polskie gminy szukają innowacji w dziedzinie zarządzania energią. Wiele pomysłów ma szansę realizacji dzięki współpracy z samorządami z Norwegii w ramach realizowanego przez Związek Miast Polskich programu „Polsko-norweska platforma współpracy dla poszanowania energii i klimatu”.
Rok 2016 jeszcze się nie zakończył, a już możemy powiedzieć, że będzie rokiem obfitym w nowo powstające w polskich miastach plany zrównoważonej mobilności miejskiej – PZMM (ang. sustainable urban mobility plan – SUMP). Co ciekawe ich powstanie ogłaszają głównie mniejsze miasta, m.in. Konin, Jarocin, Mielno, Głowno czy Ostrów Wielkopolski.
Obowiązkowych zadań własnych z zakresu turystyki gminy nie mają zbyt wiele. Jednak dla wielu są one ważnym elementem rozwoju lokalnego. Dlatego coraz częściej samorządy przygotowują oferty lub produkty związane z lokalną specyfiką: szlaki religijne, uzdrowiskowe, przemysłowe. Włączają się także w tworzenie i działalność lokalnych oraz regionalnych organizacji turystycznych.
Planetarium Śląskie w Chorzowie zostanie przebudowane i zmodernizowane. Projekt architektoniczny postał w poznańskiej pracowni Consultor – tej samej, która przebudowała Filharmonię Śląską w Katowicach. Szacowany koszt inwestycji to blisko 30 mln zł.
Proces rewitalizacji polegający na nienaturalnym odtwarzaniu substancji, która obumarła w sposób naturalny stał się obecnie domeną wielu jednostek samorządu terytorialnego. Jest on realizowany na szeroką skalę i stanowi w wielu przypadkach priorytetowe zadanie i jednocześnie ogromne wyzwanie dla wielu polskich gmin.
Powstawały po II wojnie światowej jako wyraz przywiązania do regionu i jego tradycji. Ich repertuary są tak liczne, jak one same. Dążą do zachowania ludowej tradycji wiejskiej, która zorientowana jest na popularyzację zwyczajów i obrzędów towarzyszących ważnym momentom życia oraz na cykliczność świąt i uroczystości. Zespoły ludowe są nie tylko ważnym elementem folkloru, ale i wizytówką wielu polskich gmin.
Rada Ministrów przystąpiła do opracowania daleko idącej nowelizacji przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, czego efektem jest projekt ustawy opatrzony w wykazie prac Rady Ministrów numerem UD33. Projekt ustawy w dalszym ciągu pomija jednak milczeniem dotychczas wielokrotnie podnoszone przez jednostki samorządu terytorialnego kwestie dotyczące stworzenia możliwości zaskarżenia do sądu administracyjnego przez organy I instancji decyzji wydawanych przez organy II instancji oraz nadanie uprawnień organom I instancji do przedstawienia organom odwoławczym odpowiedzi na odwołanie od wydanych przez te organy decyzji administracyjnych.
Ustawodawca zdecydował się uregulować odmiennie zasady nawiązywania stosunku pracy z pracownikami samorządowymi na podstawie umowy o pracę, tworząc zamknięty katalog rodzajów umów o pracę, wyłączając możliwość zatrudnienia pracownika samorządowego na umowę na okres próbny.
Instytucja zebrania wiejskiego jest bardzo skromnie uregulowana w przepisach ustawowych. Taka skąpość regulacji ustawowych oznacza konieczność uregulowania w statucie sołectwa takich kwestii, jak: skład, kompetencje oraz tryb podejmowania uchwał. Rada gminy ma w tym zakresie dość dużą swobodę. Jest ona jednak w pewnym zakresie ograniczona ogólnymi zasadami wynikającymi z przepisów konstytucyjnych oraz ustawowych.
Przepisy upoważniają radę gminy jedynie do określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji. Przez zasady należy rozumieć tezy, w których treści zawarte jest prawo rządzące jakimiś procesami, podstawa na której coś się opiera, a z pojęciem trybu wiąże się sposób postępowania.
Uchwała w sprawie organizacji wspólnej obsługi oświatowych jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych, dla których organem prowadzącym jest gmina Suwałki nie jest aktem prawa miejscowego.