Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Kierowcy międzynarodowej firmy przewozowej, konkurującej z taksówkami, skarżą się, że urzędnicy z krakowskiego magistratu wypowiedzieli im wojnę i zamierzają karać za świadczenie usług bez licencji. Urzędnicy odpowiadają, że walczą z szarą strefą i pseudotaksówkarzami, a przy okazji pilnują ładu regulacyjnego, który – jak przyznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Uber naruszył.
Chcemy pozyskać samorządy, spółki Skarbu Państwa oraz podmioty prywatne, które wnosząc aportem grunty i inne aktywa rzeczowe, będą zwiększać wartość Funduszu Mieszkań na Wynajem. Samorząd będzie traktowany jako podmiot komercyjny, to znaczy, że wartość gruntów, które wniesie, zostanie wyceniona według wartości rynkowej, a samorząd otrzyma certyfikaty inwestycyjne przynoszące konkretny dochód – mówi Mirosław Barszcz, prezes BGK Nieruchomości S.A.
Najczęściej wykorzystywanym narzędziem są eventy kulturalno-rozrywkowe i sportowe – wynika z raportu „Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów”. Samorządowcy nie stronią też od city placement i promocji w internecie.
Stolica Górnego Śląska przeżyła w ostatnich latach renesans. Dziś to jedno z najdynamiczniej rozwijających się miast w Polsce. Dzięki funduszom unijnym, stabilnej sytuacji ekonomicznej, gospodarności przedsiębiorców, a także przemyślanej i konsekwentnie realizowanej strategii poprawiła się infrastruktura miasta, powstały nowe monumentalne obiekty, zrewitalizowano miejskie przestrzenie. Metropolia oferuje doskonałe warunki dla inwestorów szukających atrakcyjnej lokalizacji dla swoich centrów usług.
Do konsultacji społecznych trafił właśnie projekt zmian w ustawie o regionalnych izbach obrachunkowych. Cieszę się, że tą istotną tematyką zajęła się również „Wspólnota”.
Dobre muzeum to takie, które ofertą, programem zwiedzania i dodatkowymi działaniami, na przykład edukacyjnymi, organizuje gościom czas. Nie zawsze potrzeba do tego dużych nakładów finansowych. Często wystarczy dobry pomysł, aby placówkę wypełnić cennymi eksponatami i przyciągnąć ludzi. Zwycięzcy rankingu „Wspólnoty” świetnie wiedzą, jak to robić.
Proponowane przez Ministerstwo Rozwoju zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego mają częściowo rewolucyjny charakter, stąd budzą skrajne emocje – tak u praktyków stosowania prawa, jak i w doktrynie. Niezależnie od oceny tych propozycji ich ewentualne wejście w życie istotnie zmieni pracę wszystkich stosujących kodeks, w tym administracji samorządowej.
Poniżej zostaną zaprezentowane przykładowe problemy z zakresu organizacji samorządowych centrów usług wspólnych. W żaden sposób nie wyczerpują one przedstawionego zagadnienia. Ich analiza wskazuje jednak, że gminy, chcąc skorzystać z instytucji centrów usług wspólnych na swoim terenie, muszą podejść do tego tematu w sposób bardziej szczegółowy niż wiele gmin dotychczas.
Po wejściu w życie ustawy o rewitalizacji autorzy niniejszego artykułu podnosili na łamach „Wspólnoty” wątpliwości wynikające ze zmian nią wprowadzonych w „ustawie planistycznej”. Wątpliwości m.in. dotyczyły wprowadzonego obowiązku przygotowania uzasadnienia do projektu planu miejscowego. Nie powinno zatem dziwić, że porównanie ustawy o rewitalizacji i „ustawy rdosiowskiej” z 2008 r. po pół roku obowiązywania ustawy o rewitalizacji okazuje się być zasadnym.
Artykuł przedstawia rolę przewodniczącego rady gminy i sposób ujęcia tej funkcji samorządowej w statutach gmin. Jako punkt odniesienia, oprócz oczywiście samych przepisów ustawy o samorządzie gminnym, posłużą liczne już w tej materii rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów oraz orzeczenia sądów administracyjnych I i II instancji. Warto podjąć ten temat raz jeszcze, albowiem wciąż zdarzają się statuty gmin, których autorzy usiłują uprawnienia przewodniczącego rady gminy zapisać „szerzej” lub znacząco „inaczej”, niż czyni to ustawa o samorządzie gminnym.
W dniu 22 lipca 2016 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, nazwaną dalej specustawą. Według założeń wynikających z treści jej art. 25, powinna ona wejść w życie 1 września 2016.
Uczestnicy rynku w jednym są zgodni – nowe przepisy to rewolucja pod każdym względem. Zamawiający nie może żądać dokumentów, które są w jego posiadaniu i są aktualne oraz takich, które może pozyskać samodzielnie z bezpłatnych baz. Jest to także ułatwienie dla zamawiających, zwolnionych z konieczności weryfikacji dokumentów wykonawców, którzy nie mają szans na pozyskanie zamówienia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarki przestrzennej, które są następstwem wejścia w życie ustawy o rewitalizacji, wskazują na duży wpływ dokumentów planistycznych na prawidłowy przebieg procesu rewitalizacji. Jednocześnie utwierdzają w przekonaniu o konieczności skoordynowania planowania przestrzennego z programami rewitalizacji.
Minister infrastruktury i budownictwa przygotował projekt ustawy, która ma na celu przekształcenie z mocy prawa udziałów w użytkowaniu wieczystym nieruchomości w udziały we własności nieruchomości, w odniesieniu do gruntów zabudowanych budynkami wielolokalowymi na cele mieszkaniowe. W konsekwencji nastąpi przekazanie ww. gruntów na współwłasność ich aktualnym współużytkownikom wieczystym.