Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Już wkrótce dobiegnie końca VII kadencja Sejmu RP, która rozpoczęła się w listopadzie 2011 roku. Skłania to do podejmowania prób podsumowania aktywności Sejmu i parlamentarzystów w różnych aspektach działalności legislacyjnej. Dotyczy to także aktywności w sprawach samorządowych, która zwłaszcza pod koniec kadencji – w związku z XXV-leciem reaktywowania w Polsce samorządu terytorialnego – stała się nad wyraz duża.
To już XVIII edycja Nagrody im. Grzegorza Palki. Uroczystość odbędzie się 18 października 2015 r. o godz. 11, tradycyjnie w Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II Fundacji Janiny i Zbigniewa Porczyńskich w Warszawie.
Nieodzowną częścią procesu uspokajania ruchu i wprowadzania stref Tempo 30 jest wskazanie okalających je ulic jako Tempo 50 i Tempo 50+, gdzie możliwy jest wygodny ruch samochodowy. Wielkość stref ograniczonej prędkości powinna być tym mniejsza, im bliżej centrum miasta się znajdują. Niestety, polskie miasta nie biorą pod uwagę tych zasad. Projektowana strefa Tempo 30 w centrum Łodzi będzie olbrzymia, co w konsekwencji doprowadzi do utrudnień w ruchu, pogorszy dostęp do śródmieścia i może oznaczać porażkę całego przedsięwzięcia.Nieodzowną częścią procesu uspokajania ruchu i wprowadzania stref Tempo 30 jest wskazanie okalających je ulic jako Tempo 50 i Tempo 50+, gdzie możliwy jest wygodny ruch samochodowy. Wielkość stref ograniczonej prędkości powinna być tym mniejsza, im bliżej centrum miasta się znajdują. Niestety, polskie miasta nie biorą pod uwagę tych zasad. Projektowana strefa Tempo 30 w centrum Łodzi będzie olbrzymia, co w konsekwencji doprowadzi do utrudnień w ruchu, pogorszy dostęp do śródmieścia i może oznaczać porażkę całego przedsięwzięcia.
Katalog problemów spółek komunalnych jest szeroki. Spółki, których często jedynym udziałowcem są gminy, to w dużej mierze spółki małe i słabe. Jednym z powodów tej sytuacji są spore ograniczenia prawne ich działalności. Przedstawiamy kilka spośród ogromu problemów, z jakimi na co dzień borykają się spółki gminne.
Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu jest zdania, że Komisja Kodyfikacyjna Prawa Samorządowego powinna zostać powołana rozporządzeniem i działać jako ciało doradcze Rady Ministrów. – To nieporozumienie – odpowiadają przedstawiciele Związku Miast Polskich. – Nie może być tak, że prawo regulujące stosunki dwóch niezależnych podmiotów będzie pisane pod dyktando jednego z nich. Chcemy uciec od formalnego i nieformalnego wpływu strony rządowej na prace komisji.
Mieszkańcy i mieszkanki mają niezbywalne prawo do miasta – stanowi pierwsza z 15 tez Kongresu Ruchów Miejskich. Konferencja aktywistów z luźnej formuły przekształca się w zintegrowaną siłę, która chce wpływać na politykę miejską. I konkretyzuje swoje przesłanie programowe.
Taką piosenkę o Śląsku napisał jako nastolatek Marcin Krupa, dziś prezydent Katowic. – Nie użyłbym teraz takich słów. Mamy zupełnie inną rzeczywistość. Wtedy słowa piosenki wynikały z naszej niewiedzy. Nie mieliśmy pojęcia, że ponad połowa powierzchni Katowic to tereny zielone. Ale też wszyscy nam wpajali, że na Śląsku jest brudno, ciemno, że ludzie chorują. Stąd takie interpretacje – tłumaczy się dziś. Krupa mówi też „Wspólnocie”, dlaczego Górnośląski Związek Metropolitalny nie ma sensu w obecnym kształcie i zdradza, że chciałby, aby Katowice… trzykrotnie zwiększyły swoją powierzchnię!
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zatwierdziło w sierpniu pierwszą w Polsce Strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Dla Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego, do którego przynależą między innymi Katowice, Zabrze i Gliwice, oznacza to możliwość uruchomienia pieniędzy z regionalnego programu operacyjnego zarezerwowanych dla ZIT. Pierwsze konkursy już ogłoszono.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw. Dostosowuje ona polskie prawo do regulacji unijnych m.in. w zakresie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko.
Możliwość zwolnienia rodzin wielodzietnych z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi znajduje się w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o Karcie Dużej Rodziny oraz niektórych innych ustaw. Projekt zwalnia, w całości lub części, z opłaty za wywóz śmieci rodziny wielodzietne, którym przysługuje Karta Dużej Rodziny. Zwolnienie to przyznawałaby rada gminy w drodze uchwały.
Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży podczas wypoczynku to cel rządowego projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym. Projekt ma także wzmocnić nadzór nad wypoczynkiem dzieci, zapewnić odpowiednią opiekę wychowawczą jego uczestnikom oraz dostęp do szerszego zakresu informacji dla użytkowników elektronicznej bazy wypoczynku, w szczególności rodziców.
Nowe przepisy przyjętej przez Sejm ustawy o osobach starszych zobowiązują rząd do systematycznego monitorowania sytuacji osób starszych w Polsce oraz przedstawiania Sejmowi i Senatowi informacji w tej sprawie do 31 października każdego roku.
Brak jest uregulowań prawnych dających radzie gminy kompetencje do zobowiązania inkasentów do złożenia oświadczenia o materialnej odpowiedzialności za zebrane inkaso podatków.
Przepisy nie dają podstawy prawnej do umieszczania we wzorze deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości oświadczenia o odpowiedzialności karno-skarbowej.
Dostęp do nieodpłatnej pomocy prawnej zobowiązane są zapewnić jednostki samorządu terytorialnego, a mianowicie jednostki szczebla powiatowego. Forma świadczenia tej pomocy przez powiat pozostaje w jego dyspozycji i to od decyzji osób zarządzających powiatem zależało będzie jak w tym konkretnym przypadku będzie ona udzielana. W założeniu jednak ustawodawca przewidział szeroką współpracę powiatów z gminami, które jak wiadomo są najbliżej mieszkańców i wykonują większość zadań publicznych na ich rzecz.
Rada gminy ma swobodę w ustalaniu i zmianie nazwy ulicy, ale powinna się liczyć z konsekwencjami takich działań.
Spora część postępowań prowadzonych przez organy administracji publicznej wszczynana jest na wniosek zainteresowanej osoby. Pomimo, że niejednokrotnie determinuje on działania organów, nie oznacza, że stanowi jednocześnie informację publiczną.
Przy realizacji projektów przez jednostki samorządu terytorialnego współfinansowanych z programów krajowych i regionalnych warto sięgnąć po profesjonalne wsparcie audytorów wewnętrznych, którzy doskonale znają organizację, w której pracują, a jednocześnie nie są operacyjnie zaangażowani w realizację projektów.
Rada gminy przyjmując dziewięć kryteriów naboru do przedszkola przekroczyła liczbę danych branych pod uwagę na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego zgodnie z ustawą o systemie oświaty.
To w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków powinny być uregulowane zasady postępowania w sytuacji, gdy są problemy z zapewnieniem bieżącego dostępu do wody. Nie ma konieczności wydawania w tym zakresie przez wójta zarządzenia porządkowego.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta), który jest kierownikiem urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Ma on również prawo zwolnić z zajmowanego stanowiska dyrektora kultury, jeśli istnieją ku temu uzasadnione powody.
Pojęcie najbliższej szkoły w przypadku dzieci niepełnosprawnych nie powinno być utożsamiane ze szkołą najbliższą w pojęciu geograficznym. Ustalając najbliższą szkołę dla niepełnosprawnego dziecka należy zwrócić szczególną uwagę na jej przystosowanie pod względem technicznym i merytorycznym do przyjęcia dzieci o określonym typie niepełnosprawności.
Ustawa o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw ma przede wszystkim na celu uporządkowanie i usystematyzowanie regulacji w zakresie współpracy finansowej organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.
Rewolucyjne zmiany w ustawie o ewidencji ludności wejdą w życie nie jak planowano z dniem 1 stycznia 2016 tylko 1 stycznia 2018 r. Zasadniczym celem ustawy jest zapewnienie dodatkowego czasu niezbędnego do wprowadzenia – w związku z zaplanowanym zniesieniem obowiązku meldunkowego – kompleksowych zmian w przepisach prawa oraz do odpowiedniego dostosowania systemów teleinformatycznych obsługujących rejestry państwowe oparte na tym obowiązku.
Nowe przepisy mają na celu zapewnienie wysokiego poziomu ochrony ludzi i środowiska przez wdrożenie odpowiednich systemów i procedur służących zarządzaniu i kontroli zagrożeń związanych z substancjami niebezpiecznymi. Stanowią one dostosowanie polskich regulacji prawnych do prawa Unii Europejskiej.