Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Czy wójt mógł pełnić przez jakiś czas funkcję prezesa fundacji, ze statutu której wynika, że może ona prowadzić działalność gospodarczą? Czy wystarczy samo ustne oświadczenie wójta, że rezygnuje z pełnionej funkcji? Czy będąc fundatorem posiadającym wyłączne prawo powoływania i odwoływania członków organów fundacji wójt nie zarządza przypadkiem jej działalnością gospodarczą?
W Polsce nie ma przepisów pozwalających samorządom bankrutować. Ta pustka prawna powoduje, że jedynymi poszkodowanymi z powodu zaciągania nadmiernych kredytów są społeczności lokalne i władze samorządowe. Wdrażane tam programy naprawcze mogą ograniczyć poziom usług lokalnych. Może nawet dojść do odwołania organów JST i powołania komisarza. A przecież winę ponoszą dwie strony – pożyczkobiorca, ale i bank, który bez należytej roztropności dawał pieniądze. Przez brak stosownych przepisów narażamy banki na coś, co w literaturze ekonomicznej określa się mianem „moral hazard”, a więc pokusę wciskania kredytów klientom będącym w kiepskiej kondycji finansowej. Bo przecież samorząd zbankrutować nie może…
Ruda Śląska zamierza wybudować 100 mieszkań komunalnych. Szuka podmiotu, z którym podpisze umowę partnerstwa publiczno-prywatnego na 15–25 lat. W tym czasie partner będzie utrzymywał budynki w dobrym stanie technicznym i finansował ewentualne remonty, a na koniec przekaże mieszkania miastu.
Z początkiem lipca br. Centrum Projektów Informatycznych udostępniło testową wersję platformy ePUAP2. Celem jest przeprowadzenie ostatnich testów przez użytkowników instytucjonalnych i prywatnych. Znaczna część dotychczasowych funkcjonalności zostanie bowiem zmieniona, co wymagać może również działań technicznych i organizacyjnych przez podmioty publiczne korzystające z platformy.
Wszystko się kręci wokół pieniądza? Może tak, może nie. Ale na pewno pieniądze są niezbędne, żeby się kręciło. Dlatego jednym z kluczowych elementów systemu stymulowania przedsiębiorczości są finanse. Niestety, dominujący dziś system bezzwrotnych dotacji jest niedoskonały. Wręcz szkodliwy.
Radny nie powinien zasiadać w komisji przetargowej ani w komisjach rekrutujących (konkursowych) jako ich członek, ani nawet jako obserwator. Gdyby doszło do takiej sytuacji, że radny zostałby jednak do nich powołany, to doprowadzono by do połączenia dwóch funkcji: wykonawczej (zamówienia publiczne są elementem realizacji budżetu gminy i powiatu a kwestie pracownicze leżą w gestii kierowników urzędów, czyli wójta i starosty) z kompetencjami radnego, jako członka organu stanowiącego i kontrolnego.
Wygląd przestrzeni wokół nas w dużym stopniu zależy od reklam. Towarzyszą nam one od końca lat 80., od początku transformacji. Z jednej strony dodają kolorytu, są wyrazem aktywności gospodarczej, z drugiej wiszą, gdzie popadnie, bardzo często w nielegalnych miejscach, jedne na drugich, sprawiając wrażenie przypadkowości, chaosu i świadcząc o braku gustu ich autorów. Z różnych badań wynika, że prawie trzy czwarte Polaków chce ograniczenia ich obecności w przestrzeni publicznej. Ustawa krajobrazowa daje gminom dobre narzędzia, aby zabrać się do dzieła.
Kredyty, jakie pozaciągaliśmy, poszły na rozwój, na powiększenie zdolności do przyjmowania inwestycji. To bardzo ważne. One nie zostały przejedzone. Bez tych inwestycji miasto zamiast się rozwijać, przeżywałoby regres, zabrakłoby miejsc pracy, mieszkań i w rezultacie zacząłby się odpływ młodzieży – tłumaczy prezydent Siedlec Wojciech Kudelski. Miasto przez trzy lata okupowało czołowe miejsca w rankingu zadłużenia „Wspólnoty”, teraz znalazło się poza pierwszą dziesiątką. – U nas, lokalnie, niektórym ludziom brakuje obiektywizmu. Mówią o kredytach, o zadłużaniu miasta, a nie wspominają o jego ubogaceniu.
Za trzy, cztery lata instytucje miejskie będą energetycznie samowystarczalne, ulicami pojadą elektryczne samochody miejskie, a autobus będzie można zamawiać prawie jak taksówkę i śledzić jego trasę w komórce. Do tego elektryczne rowery – bezpłatne dla mieszkańców, a na przystankach gniazdka do ładowania telefonów i laptopów oraz stanowiska internetowe z ekranami LCD. Inwestorów ma przyciągać strefa innowacyjnych technologii, naukowcy powołają instytut rozwoju badań, a młodych inżynierów zachęci do przyjazdu program budowy mieszkań. To Brzeziny przyszłości burmistrza Marcina Pluty.
Udostępnieniu jako informacja publiczna podlegają wyłącznie okresowe oceny pracowników pełniących funkcje publiczne. Nie można natomiast żądać udostępnienia informacji odnoszących się do pozostałych pracowników, jeżeli nie wykonują oni funkcji publicznych.
Rada gminy nie może przekazać swoich własnych kompetencji do ustalania wysokości kosztu usług opiekuńczych ośrodkowi pomocy społecznej. Jest to jej własne uprawnienie, które nie może być przeniesione uchwałą rady na podmiot, który nie ma kompetencji do stanowienia prawa miejscowego.
Kwestie wyrażenia zgody autorów lub wydawców na wykorzystanie ich utworów reguluje ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgoda na wykorzystanie utworu następuje więc w formie czynności prawnej – w drodze umowy cywilnoprawnej, a nie w formie aktu prawa miejscowego.
Organem, który jest uprawniony do ograniczenia poboru wody jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
Dług jednostek samorządu terytorialnego rośnie i staje się coraz większym obciążeniem finansowym oraz formalnym, dlatego też samorządy poszukują alternatywnych metod jego restrukturyzacji lub refinansowania. Na rynku polskim funkcjonuje wiele instrumentów finansowych, w tym skierowanych szczególnie do samorządów, a jednym z takich rozwiązań jest subrogacja ustawowa, stosowana w teorii dla celu zmiany wierzyciela, a w praktyce również zmiany warunków spłaty zadłużenia.
Nieracjonalna polityka w zakresie sporządzania planów miejscowych skutkuje brakiem ładu przestrzennego, generuje konflikty społeczne oraz naraża samorządy na odszkodowania związane ze sporządzeniem stosownych opracowań planistycznych.
Rozpoczęta formalnie w 2014 roku perspektywa finansowa UE powoli nabiera kształtu. Pojawiają się wytyczne dotyczące realizacji poszczególnych programów, ogłaszane są pierwsze nabory wniosków. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), ustanawiające wspólne przepisy dotyczące funduszy europejskich, wprowadza chwytliwe marketingowo wyrażenie „rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS)”. Czym jest, w jakim stopniu różni się od dotychczas wdrażanych rozwiązań oraz czy stanowi szansę, czy wręcz przeciwnie – zagrożenie?
W sprawach dotyczących pomocy publicznej projekt programu pomocowego, także projekt uchwały, przewidujący udzielanie pomocy de minimis podlega zgłoszeniu prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w terminie 14 dni może przedstawić zastrzeżenia dotyczące przejrzystości zasad udzielania pomocy.
Przepisy nie przewidują udzielania Państwowej Straży Pożarnej pomocy finansowej w formie dotacji celowej.
Posłowie przygotowali projekt ustawy, która jednoznacznie określa, kto jest wierzycielem i organem egzekucyjnym należności za zobowiązania z tytułu dochodów związanych z wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji. Jest szansa na ujednolicenie tych praktyk w całej Polsce.
Projekt ustawy zaproponowany przez senatorów umożliwia trzem miastom, które w trakcie wprowadzania 1 stycznia 1999 r. trójstopniowego podziału terytorialnego państwa zrezygnowały ze statusu miasta na prawach powiatu, jego przywrócenie, jeżeli za takim rozwiązaniem opowiedzą się władze i lokalna społeczność.