Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: prenumerata@municipium.com.pl
Właśnie upłynął termin na złożenie przez radnych, wójtów i inne osoby publiczne oświadczeń majątkowych. Zaprzyjaźniony radny, który dopiero drugi raz w życiu zasiadł nad formularzem, stwierdził, że podpis pod nim składał drżącą ręką. Miał setki wątpliwości przy wypełnieniu rubryk, tak że w nocy przyśnili mu się agenci CBA pukający do drzwi.
Co różni polskich i norweskich samorządowców? Przekonanie o realności globalnych zmian klimatycznych. W Norwegii żadnych wątpliwości na ten temat nie ma aż dwie trzecie ankietowanych, z powątpiewaniem do naukowych ustaleń podchodzi tylko 1 na 10 respondentów. W Polsce jest odwrotnie.
Współpraca trzeciego sektora z władzami publicznymi (na poziomie centralnym i samorządowym) staje się już nie tylko czymś wysoce pożądanym, ale także coraz większą koniecznością. Z obserwacji zachowań organizacji pozarządowych oraz jednostek samorządu terytorialnego wynika, że trend do kooperacji będzie się wzmacniał i poszerzał. Wymuszają go zarówno programy unijne, ekonomia czy zwykły zdrowy rozsądek, jak i postępujące uzależnienie organizacji pozarządowych od pieniędzy publicznych.
Przewodniczący rady nie jest organem gminy. Zarówno doktryna, jak i orzecznictwo sądów administracyjnych traktują przewodniczącego wyłącznie jako wewnętrzny organ rady, co rodzi daleko idące konsekwencje głównie w zakresie zadań i kompetencji, jakie zostały mu przypisane.
Puszka farby, pędzel i pomysł to zdecydowanie za mało, aby poprawić komfort poruszania się na rowerze w naszych miastach.
Horyzont 2020 to trudny program, w którym uczestnictwo nie jest jednorazową przygodą, a raczej długoterminowym projektem i inwestycją. Co prawda w Horyzoncie widać polskie akcenty, chociażby w projekcie POSITION z zakresu przemysłu kosmicznego, ale udział polskich miast w części poświęconej wyzwaniom społecznym jest jeszcze znikomy. Czas to zmienić.
W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, w ścisłej współpracy z samorządami województw opracowano projekt rządowej „Strategii Rozwoju Polski Centralnej do roku 2020 z perspektywą 2030”. 31 marca zakończyły się konsultacje społeczne tego dokumentu i zostanie on niebawem przyjęty przez Radę Ministrów. Strategia dwóch spośród 16 województw (mazowieckiego i łódzkiego) ma stanowić wartość dodaną do już powstałych planów rozwoju Polski Wschodniej i Zachodniej. Koncepcja Strategii jest inicjatywą samorządów województw mazowieckiego i łódzkiego, które zawarły porozumienie o współpracy międzyregionalnej. Dokument nie zawsze dobiera jednak właściwe wskaźniki do zakładanych celów, szczególnie w jednym z zakresów dotyczących rozwoju sektora kreatywnego, w tym wzornictwa przemysłowego.
Skutkiem nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych z 29 sierpnia 2014 r. jest ograniczenie zasady swobody umów. Dotyczy to umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy.
Ostatnie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawach z wątkiem samorządowym skłaniają do głębszej refleksji i postawienia tytułowego pytania. Do analizy problematyki orzecznictwa Trybunału w sprawach samorządowych uprawniają mnie doświadczenia gminy miasta Inowrocław, przy czym nie chodzi tu tylko o ocenę argumentacji Trybunału, ale również o podejście i traktowanie jednostek samorządu terytorialnego.
Informacje dotyczące wykształcenia, kierunku ukończonych studiów oraz daty zatrudnienia sekretarza gminy czy powiatu na zajmowanym obecnie stanowisku, wysokość przyznawanych i wypłaconych mu nagród i premii z podaniem konkretnej kwoty stanowią informację publiczną.
16 maja 2015 w historycznym budynku Dworca Morskiego w Gdyni, z którego tysiące Polaków wypłynęło w świat, zostanie otwarte Muzeum Emigracji. A w przyszłym roku ruszy przebudowa mariny – przy nabrzeżu Beniowskiego powstanie nowoczesny kompleks hotelowo-usługowy.
Przed rokiem ówczesny premier Donald Tusk pozbawił stanowiska Andrzeja Szewczykowskiego, wójta gminy Damasławek. Ten odwołał się i wygrał! Wojewódzki Sąd Administracyjny prawomocnie uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze prezesa Rady Ministrów. Szewczykowski wójtem już nie jest, w listopadzie zeszłego roku przegrał wybory. – Sprawiedliwości stało się jednak zadość – komentuje. Analiza uzasadnienia sądu wydana w jego sprawie jest bardzo ważna dla wszystkich polskich samorządowców.
Setki tysięcy złotych rocznie wydają polskie miasta na remonty mieszkań socjalnych. Wszystkie borykają się z problemem dewastacji lokali, ale dość skuteczny sposób na to znalazł Szczecin: podpisuje z lokatorami umowy najmu na krótki czas, aby sprawdzić, jak wywiązują się ze swoich obowiązków. Kto niszczy lokal, musi liczyć się z tym, że straci do niego prawo.
Rodzina, sąsiedzi, znajomi, parafia, grupa działaczy lokalnych, w ostateczności samorząd gminny. To oni wiedzą komu, dlaczego i jak można pomóc – mówi Andrzej Sadowski, prezes Centrum im. Adama Smitha. I jest w tym dużo racji. Państwowe, zideologizowane działania wywołują efekty odwrotne do zamierzonych. Zamiast wdzięczności i harmonijnego rozwoju budują ogniska nienawiści i biedy, zamiast tworzyć społeczeństwo obywatelskie – premiują apatię, a rozsądne działania samorządów i społeczności lokalnych krępowane są siatką zbytecznych przepisów.
Co trzecia sprawa prowadzona w 2014 r. przez CBA dotyczyła samorządu! – alarmuje najnowszy raport Biura. Ale to wcale nie oznacza, że przypadków korupcji jest tu najwięcej. Raport przemilcza też niewygodne dla CBA przykłady niesłusznych zatrzymań osób związanych z samorządem.
Analizując rozwiązania ustawy Prawo ochrony środowiska, nietrudno o stwierdzenie, że zbiór zawartych tam przepisów obarczających określonymi ciężarami organy gminy nie jest przesadnie bogaty i złożony. Biorąc pod uwagę mnogość zadań aktualnie spoczywających na gminach (patrz przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) oraz zamiary prawodawcy (patrz projekt nowego prawa wodnego), trudno uznać taki stan rzeczy za niezadowalający.
Zagadnienie zaokrąglania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami od początku budziło wiele kontrowersji i powodowało skargi obywateli, kwestionujących legalność pobierania od nich opłat wyższych, niż wynikałoby to z prostego rachunku. Obecnie sprawa jest jasna, przepisy wyraźnie mówią, że opłata ta nie podlega zaokrąglaniu. Jak jednak przebiegał ten spór?
Organy jednostek samorządu terytorialnego powinny odejść od automatycznego uznawania wydatków zapłaconych przez daną organizację po zakończeniu roku budżetowego, jako wydatków wykorzystanych po terminie.