Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
Ryszard Grobelny, były prezydent Poznania, popiera pomysł powołania Instytutu Samorządowego i zdradza „Wspólnocie” swoje plany zawodowe na najbliższe lata.
Instytut powinien został powołany wspólnie przez rząd i parlament. Do jego rady wchodziliby przedstawiciele samorządów, niektórych resortów i parlamentu – uważa prof. Jerzy Stępień. Pytani przez nas eksperci popierają pomysł ministra Andrzeja Halickiego, bo jak mówią samorząd w Polsce potrzebuje fachowego ciała doradczego.
24 lutego minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki zapowiedział powołanie Instytutu Samorządności. Data nie została wybrana przypadkowo: tego dnia w siedzibie MAiC odbyła się uroczystość nadania głównej auli imienia prof. Michała Kuleszy, współtwórcy reformy samorządowej z 1990 roku, jednego z orędowników powołania takiej instytucji. I on, i zmarły niedawno prof. Jerzy Regulski ubolewali nad faktem, że problematyka samorządowa nie znalazła żadnego formalnego miejsca w strukturze sektora rządowego. Warto dodać, że minister Halicki podtrzymał swą deklarację podczas poznańskiego kongresu XXV-lecia samorządu terytorialnego.
Dla większości bezpośrednich uczestników i obserwatorów polityki lokalnej w Polsce druga tura wyborów burmistrzów jest oczywistością, tak jak oczywistością wydaje się druga tura wyborów Prezydenta RP. Od czasu do czasu pojawiają się jednak głosy, że ponowne głosowanie w wyborach lokalnych liderów jest niepotrzebne. Czy na pewno?
W sprawie jakości prawa samorządowego oraz potrzeby jego zmian wypowiadałem się już kilkakrotnie i to bardzo krytycznym w tonie. Merytoryczne i techniczno-legislacyjne słabości przepisów krytykowali również inni autorzy. Mimo że wiele z wytkniętych wad i mankamentów usunięto, a niektóre wadliwe ustawy zastąpiono nowymi (dotyczy to m.in. unormowania ustroju miasta stołecznego Warszawy), nadal uważam, że prawo samorządowe nie jest dobre, a znaczna część jego nowelizacji, nie zawsze dostatecznie przemyślanych, niekiedy fasadowych, zamiast przyczyniać się do podnoszenia jakości przepisów, tylko ją pogorszyła. W miejsce dawnych wad pojawiły się nowe.
Szlaki kulturowe śladami czarownic, drewnianej architektury, renesansu, zapomnianej kultury żydowskiej czy kulinarne to jedna z najskuteczniejszych form promocji gmin. O ile oczywiście w danym miejscu jest co promować. Prawidłowo zaplanowany i wykonany szlak jest w stanie na siebie zarobić, gwarantując zysk i gminie, i lokalnym przedsiębiorcom.
Jest szereg innowacji wypracowanych przez Warszawę, które można zastosować w Kijowie, aby usprawnić funkcjonowanie miasta, szczególnie w obszarze płynności finansowej.
Zatrzymują wodę, pochłaniają toksyczne gazy i dostarczają tlen, a także chronią budynki przed degradacją na skutek oddziaływania różnic temperatur i poprawiają komfort życia mieszkańców miast, tworząc przestrzenie do kontaktów społecznych i rekreacji. To zalety zielonych dachów.
Osoba zamieszczająca nagranie z sesji rady w internecie musi pamiętać, że ochroną wizerunku nie jest objęta jedynie osoba powszechnie znana, czyli radny lub też urzędnik, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych. Tym samym wizerunek pozostałych osób jest chroniony a co za tym idzie jego rozpowszechniane wymaga zgody tych osób.
W informacji o kontroli przeprowadzonej przez NIK w spółkach komunalnych woj. łódzkiego zawarta została niezbyt dobra ocena sposobu sprawowania nadzoru właścicielskiego przez gminy nad własnymi spółkami. Uchybienia dają asumpt do rozważań, jak prawidłowo taki nadzór powinien wyglądać.
Zapewnić rowerzyście możliwość szybkiego dotarcia do celu, bez zbędnych objazdów i niepotrzebnego stania na światłach – to podstawa zasady bezpośredniości w ruchu rowerowym. Krótki przegląd rozwiązań stosowanych w polskich miastach pokazuje, że sprawa nie jest jednak tak oczywista.
Jedyne w swoim rodzaju spotkanie samorządowców odpowiedzialnych w gminach i powiatach za edukację, odbyło się 11–12 marca w Warszawie przy okazji Konferencji Edukacja Przyszłości. W tym roku towarzyszyło mu hasło „Szkoła Kreatywna, Otwarta, Bezpieczna, Efektywna”.
Referat Estetyzacji Miasta w Gdańsku jest ewenementem w Polsce. Zatrudnieni tam urzędnicy troszczą się o jakość przestrzeni publicznej i podejmują interwencje nawet wtedy, gdy prawo pozostawia inwestorom bardzo dużo swobody. Okazuje się, że samą perswazją też można wiele zdziałać.
15 marca kilkuset młodych ludzi otacza komendę w Legionowie. Oskarżają policjantów o spowodowanie śmierci 19-letniego chłopaka. Ogólnopolskie media nadają dramatyczne relacje, pokazują Legionowo jako miasto ogarnięte konfliktem. Duża opiniotwórcza gazeta publikuje artykuł o brzydkim miasteczku pełnym gett i enklaw biedy. Ile w tym jest prawdy?
Najpierw park wodny, potem tuż obok niego galeria handlowa. Dwa obiekty w jednym miejscu to sposób na to, by przedsięwzięcie było rentowne.
Chcę zniwelować podział na władzę (Oni) i resztę społeczeństwa (My). Chodzi o to, żebyśmy wszyscy mówili: „my w Dusznikach zrobimy to i to”, „osiągnęliśmy”, a nie „burmistrz zrobi”, „władzy się nie udało”. Jak największa identyfikacja mieszkańców z miastem i wspólnymi działaniami to moje marzenie – mówi Piotr Lewandowski, trzydziestoletni burmistrz Dusznik-Zdroju.
Ujednolicimy wycenę zadań zleconych i algorytmy podziału środków w różnych województwach – zapowiedziała Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Ale zdaniem większości regionalnych izb obrachunkowych takie działanie nie ma podstawy prawnej!
Co łączy rapera ze Zbuczyny, biznesmena z listy najbogatszych Polaków, burmistrza niewielkiego miasteczka i prezesa dużego banku? Wiara w to, że rozwój to niekoniecznie duże zagraniczne inwestycje i że każda miejscowość ma w sobie potencjał, by wykreować prawdziwych liderów, przedsiębiorców, artystów. To chyba najważniejszy wątek Kongresu Młodego Samorządu, który odbył się w Dusznikach-Zdroju.
Ustawodawca wyłączył szczególną właściwość organów egzekucyjnych wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (odpowiednio także zarządu związku międzygminnego, w przypadku przejęcia przez związek międzygminny zadań gminy w zakresie zapewnienia czystości i porządku na jej terenie) w egzekucji należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Skarbnik gminy (powiatu) może odmówić wójtowi (staroście) kontrasygnaty do podjęcia przez gminę (powiat) zobowiązań finansowych, jeśli według posiadanej przez niego jego wiedzy zobowiązania te nie mają pokrycia w budżecie. Jednak na pisemne żądanie wójta (starosty) jest zobowiązany jej dokonać, jednocześnie powiadamiając o tym fakcie radę gminy (powiatu) i regionalną izbę obrachunkową.
Prezydent podpisał przyjętą przez Sejm 20 lutego nowelizację prawa budowlanego, powszechnie kojarzoną ze zniesieniem obowiązku uzyskiwania pozwolenia na budowę wolno stojącego mieszkalnego domu jednorodzinnego o oddziaływaniu ograniczonym do obszaru inwestycji. Ma ona wejść w życie po 3-miesięcznym okresie vacatio legis.
Na gruncie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, jak i ustawy o gospodarce nieruchomościami brak jest wyraźnych przepisów wyznaczających termin i formę odpowiedzi na pisma będące warunkami zawarcia przyszłej umowy (składanymi w trakcie prowadzenia negocjacji) oraz na wniosek o wykup nieruchomości.