Dostęp do archiwalnych wydań „Wspólnoty” możliwy jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów.
Jeżeli chcesz otrzymać dostęp napisz do nas: m.hac@municipium.com.pl
45 zgłoszeń z 34 gmin to owoc piętnastej edycji konkursu, w którym marszałek woj. śląskiego premiuje najlepsze inwestycje wpływające na poprawę przestrzeni publicznej.
Rozmowa z Izabelą Jakubowską, p.o. prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Po sukcesie w rankingu wydatków na środki unijne, świętokrzyskie samorządy już planują, na co wydadzą kolejne miliardy złotych, m.in. w ramach podpisanego w listopadzie kontraktu terytorialnego i planowanych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Drugi rok z rzędu dotacje pozyskane przez duże miasta są wyższe od łącznej kwoty dotacji pozyskanych przez gminy, co więcej – różnica ta wyraźnie wzrosła. Do niedawna było odwrotnie. Jeszcze w 2011 roku dotacje dla gmin przewyższały te dla powiatów grodzkich o ponad 50 proc., a w roku 2010 i wcześniej była to różnica ponaddwukrotna. Takie tendencje wskazują, że duże samorządy odgrywają coraz większą rolę w absorpcji funduszy UE.
Wysokość nagrody za osiągnięcia sportowe powinna zostać określona precyzyjnie w uchwale przez wskazanie kwoty, jaką otrzyma osoba uprawniona za swoje osiągnięcia, bądź przez określenie sposobu jej wyliczenia.
Sformułowanie „załatwianie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej” oznacza możliwość przekazania kompetencji innemu podmiotowi wyłącznie do władczego działania, czyli do rozstrzygania spraw administracyjnych w formie władczej (co do zasady) decyzją administracyjną.
Likwidacja ośrodka kultury, którego obowiązki przejmie biblioteka, to połączenie instytucji kultury, które wymaga przeprowadzenia ściśle określonej procedury. Nie wystarczy sama uchwała rady gminy.
Jak wykluczyć nierzetelnego wykonawcę zgodnie z nowymi przepisami prawa zamówień publicznych?
Spośród kilku metod wskazywanych w literaturze oraz stosowanych w praktyce na szczególną uwagę zasługują trzy sposoby wyliczania wolnych środków. Dwa pierwsze, oparte na danych bilansowych oraz trzeci uwzględniający pozycje sprawozdawcze sprawozdania Rb-NDS o nadwyżce/deficycie budżetu.
Przepisy ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przyjęły zachowanie ładu przestrzennego w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju, które jako dobro wspólne, nakładają na władzę publiczną obowiązek kształtowania sposobu wykonywania indywidualnego prawa własności. Skutki realizacji tej zasady na przestrzeni 10 lat okazały się jednak zupełnie odmienne. Obserwujemy więc, a co gorsza doświadczamy, ciągłej degradacji przestrzeni, która staje się nie do zaakceptowania nie tylko z powodów estetycznych, ale i ekonomicznych.
Na problem nadużywania prawa do informacji publicznej wskazują przedstawiciele samorządów. Pytanie jednak, czy powinien być to przedmiot regulacji prawnej, czy też jest to społeczny koszt, który musimy ponieść jako społeczeństwo i traktować jako skutek uboczny jawnego administrowania.
Od wielu lat szczególną troską otacza się uczniów niepełnosprawnych. Zapewniają to konstytucja oraz system oświaty. Formy i wymiar tej pomocy często uzależnione są od decyzji dyrektora i organu prowadzącego. A to ściśle związane jest z zasobnością jednostek samorządu terytorialnego.
Składając serdeczne gratulacje wszystkim radnym, którzy otrzymali mandat w ostatnich wyborach, przypominamy jednocześnie o najważniejszych obowiązkach, jakie są związane z tym sukcesem.
65 mln zł kosztowała budowa zakładu zagospodarowania odpadów. Obiekt uroczyście otwarto na początku listopada.
Tak zdecydowało ponad 130 tysięcy internautów, którzy na Sławatycze oddali swój głos w naszym konkursie „Gmina Przyjazna Turystom”. Nie bez powodu, bo samorządowcy wiedzą, jak wykorzystać walory miejscowości, by skutecznie przyciągnąć turystów.
Egzekucja opłaty śmieciowej może pozostać w gminie, nadal dozwolony będzie jeden przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów – takie poprawki przyjął Senat do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Postulaty samorządów zostały wysłuchane. Ale prawo będzie się jeszcze zmieniać.
Dlaczego tuzy samorządu musiały walczyć w drugiej turze, gdzie Platforma popełniła błąd, czyja kampania była najciekawsza – tłumaczy Eryk Mistewicz, specjalista marketingu politycznego
Czy nowym prezydentem Żyrardowa będzie Wojciech Jasiński, który swoim wynikiem niemal zmiażdżył pozostałych kandydatów? Czy może kampania przed drugą turą zmieni układ sił i ster władzy przejmie kandydatka Platformy Obywatelskiej Beata Rusinowska? 30 listopada wielki finał walki o schedę po ustępującym prezydencie Andrzeju Wilku.
Do działaczy ruchów miejskich, aktywistów rowerowych, zielonych i architektów dodać wieloletniego wójta, dużo entuzjazmu, miks młodości i doświadczenia. Dobrze zamieszać, a następnie zrzucić na miasto wojewódzkie rządzone od 16 lat przez jednego prezydenta, którego nie były w stanie osłabić największe afery. Szaleństwo? W Gorzowie z dużą przewagą wygrał Jacek Wójcicki, dotychczas wójt wiejskiej gminy Deszczno, a wspierający go Ludzie Dla Miasta będą drugą siłą w radzie.
Polacy nie kojarzą radnych sejmików, kłopot mają nawet z podaniem nazwiska swojego starosty. System wyborczy nie jest skomplikowany, liczba głosów nieważnych może być wynikiem zdezinformowania przez lokalne stowarzyszenia. Zabetonowanie sceny lokalnej politycznej? Zaraz zaraz, przecież sami chcieliśmy stabilizacji – mówią dla „Wspólnoty” prof. dr hab. Paweł Swianiewicz i dr Adam Gendźwiłł z Zakładu Rozwoju i Polityki Lokalnej Uniwersytetu Warszawskiego.
26 wójtów i burmistrzów wygrało w pierwszej turze, zdobywając ponad 90 proc. ważnych głosów! Z 55-proc. poparciem wygrał Andrzej Pulit, kontrowersyjny wójt Skarbimierza, odwołany niedawno przez premiera za łamanie prawa oświatowego.